-
LUCRECIA MARTEL E ALBERTINA CARRI: NARRATIVAS FEMININAS SUBJETIVAS NO NUEVO CINE ARGENTINO (NCA)||Lucrecia Martel and Albertina Carri: subjective feminine narratives in the nuevo cine argentino (NCA)
- Voltar
Metadados
Descrição
Lucrecia Martel and Albertina Carri are two of the most important directors of the nuevo cine argentino (new argentinian cinema), a cinematographic movement starting from the 1990s and enduring through the XXI century. In their works, subjectivity is developed as a feature that underlines private themes, being particu-larly connected to women’s outlook on the family relations, social structures and cultural practices that surround them. From a sensitive view on personal matters, they then develop a sharp and attentive critique of their environment. This empha-sis in subjectivity strives to understand how the point of view of the narratives af-fects the writing of history and expresses the present time. Inventive use of lan-guage and audiovisual possibilities mark the production of these directors and construct their specificities as artists. The themes of conflict stand out in their works, both those referring to violence existing inside of families and those relat-ed to daily life in society, instigating the viewers to think about the singularity of those clashes as contemporary expressions in our history. In this article, two mov-ies will be analyzed: Los Rubios, from Albertina Carri (2003), e La mujer sin cabe-za, from Lucrecia Martel (2008).||Lucrecia Martel e Albertina Carri são duas das principais diretoras do nuevo cine argentino, movimento cinematográfico de meados dos anos 1990 e início do século XXI. Nas obras das diretoras, a subjetividade é desenvolvida como uma característica que sublinha os temas privados, ligados particularmente ao olhar das mulheres sobre as relações familiares, às estruturas sociais existentes e às práticas culturais que as envolvem. Partem, portanto, do particular para uma expressão crítica, afinada e atenta daquilo que as cercam. A ênfase na subjetividade busca compreender como o ponto de vista das narrativas incide sobre a escrita da história e expressa o tempo presente. O uso inventivo da linguagem e possibilidades do audiovisual marcam a produção destas diretoras e constroem suas especificidades enquanto artistas. Em suas obras, destacam-se os temas dos conflitos, tanto aqueles referentes à violência existente no interior da família como também relativos ao trato em sociedade, instigando-nos a pensar sobre a singularidade destas como expressões contemporâneas em nossa história. Neste artigo analisarei dois filmes: Los Rubios, de Albertina Carri (2003), e La mujer sin cabeza, de Lucrecia Martel (2008).
ISSN
0100-6932
Periódico
Autor
Campo, Mônica Brincalepe
Data
19 de dezembro de 2018
Formato
Identificador
https://revistas.ufpr.br/historia/article/view/63995 | 10.5380/his.v67i1.63995
Idioma
Editor
Direitos autorais
Direitos autorais 2018 História: Questões & Debates
Fonte
História: Questões e Debates; v. 67, n. 1 (2019): POÉTICAS FEMINISTAS NA HISTÓRIA, ARTE E LITERATURA; 63-85 | História: Questões & Debates; v. 67, n. 1 (2019): POÉTICAS FEMINISTAS NA HISTÓRIA, ARTE E LITERATURA; 63-85 | 2447-8261 | 0100-6932 | 10.5380/his.v67i1
Assuntos
Lucrecia Martel; Albertina Carri; subjectivity; women. | Lucrecia Martel; Albertina Carri; subjetividade; mulheres.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion