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Machado de Assis and music: an analysis of the story||Machado de Assis e a música: uma análise do conto “Trio em lá menor”
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Metadados
Descrição
In the short story “Trio em lá menor”, Machado de Assis uses musical terminology as the designated titles for each part of the story: I Adagio cantabile, II Allegro ma non troppo, III Allegro appassionato, and IV Minueto, relating them to the short story plot. It is the author’s intention to interpret what happens within the story through musical analogy. Maria Regina, the stories main character, loves two men at the same time: Maciel, 27 years old and Miranda, 50. From this scenario develops a love triangle. In the sequence of the story, there is a correspondence of musical significance to the events that take place, in each part of the story. There is the constant presence of sonata as background music during all the text. Maria Regina cannot choose between the two men because neither satisfies her, completely. She loves a fictional person, who has the positive characteristic from both men. Maria Regina indecision bores the two men until they both lose hope and give up the idea of love. Alone, looking at the sky to find a double star, Maria Regina, is unable to see the splendid star; and so when looking into herself she sees two big lights. Dreaming, she listens that her punishment will be to swing between two incomplete stars for eternity. Her life, an eternal search for perfection, would always have the absolute sonata sound. As the story continues, a better understanding emerges from the events and from the entire short story of Machado de Assis text, which was enhanced by his musical knowledge.||No conto “Trio em lá menor”, Machado de Assis utiliza elementos da teoria musical para designar, a partir do título, cada uma de suas partes: I Adagio cantabile, II Allegro ma non troppo, III Allegro appassionato e IV Minueto, relacionando-as ao próprio enredo do conto. Percebe-se ainda o intuito do autor de traduzir o que se passa no interior das personagens através da música. Maria Regina, protagonista da história, amava dois homens ao mesmo tempo: Maciel com 27 anos e Miranda de 50 anos. Desse cenário surge o triângulo amoroso. Na seqüência dos relatos, há a correspondência dos significados musicais com os acontecimentos, em cada uma das partes da narrativa. Há a presença permanente da sonata, como fundo musical durante todo o texto. Maria Regina não conseguia escolher entre os dois pretendentes porque ambos não a satisfaziam individualmente. Amava um ser ficcional que continha as características positivas de ambos. A indecisão de Maria Regina aborreceu aos dois homens até que perderam as esperanças e desistiram. Só, fitando o céu em busca de uma estrela dupla, Maria Regina incapaz de alcançar o astro esplêndido olha para dentro de si mesma e descobre duas grandes luzes. Em sonho, ouve que sua pena seria oscilar por toda a eternidade entre dois astros incompletos. Sua vida, uma eterna busca pela perfeição, seria sempre acompanhada do som da sonata do absoluto. Na medida em que a leitura transcorre emerge dos eventos e do conto todo um melhor entendimento do sentido da narrativa de Machado de Assis relacionado ao conhecimento da música.
ISSN
1982-2014
Periódico
Autor
Ghisleni, Maria Inês Werlang
Data
27 de novembro de 2008
Formato
Identificador
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/611 | 10.17058/signo.v33i0.611
Idioma
Editor
Fonte
Signo; 2008: Especial - Machado de Assis; 88-98 | 1982-2014 | 0101-1812
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion