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Maintaining Good Manners: colonialism and structural racism in Brazilian horror cinema||Mantener Los Buenos Modales: colonialismo y racismo estructural en el cine de terror brasileño||Mantendo As Boas Maneiras: colonialismo e racismo estrutural no cinema de horror brasileiro
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Metadados
Descrição
This article proposes to trace a reading of the movie Good Manners (2017) through an investigation of structures from colonialism that extends to our contemporary scenario. Such an interpretation can be directly perceived in the work – by portraying sociopolitical and cultural symptoms throughout the narrative – and indirectly – based on some metaphors and research on some constituent elements of our history. Thus, we will seek to investigate these issues through two lines: the analysis of the film’s central characters – especially Clara (Isabél Zuaa) – and an exploratory return to Brazilian Folklore and the figure of the Werewolf. In methodological terms, we will use this cinematographic piece with a double epistemic function in this work: to serve as an analytical corpus of audiovisual material and to enable the development of a metaphorical function that allows us to unveil certain essential themes for debate in the academic field and in popular culture. Thus, the aim will be to perceive this Horror film as a possibility of debate about racial and colonial agendas of a structure of inequalities perpetuated in our country.||Este artículo propone trazar una lectura de la producción Los Buenos Modales (2017) a través de una investigación de estructuras emergentes de un colonialismo que se extiende a nuestro escenario contemporáneo. Tal interpretación puede percibirse en la obra directamente – al retratar síntomas sociopolíticos y culturales a lo largo de la narración – e indirectamente – a partir de algunas metáforas e investigaciones sobre elementos constitutivos de nuestra historia. Por lo tanto, intentaremos investigar estas cuestiones a través de dos aspectos: el análisis de los personajes centrales de la película – sobre todo Clara (Isabél Zuaa) – y un retorno exploratorio al folclore brasileño y la figura del hombre lobo. En términos metodológicos, utilizaremos este recorte cinematográfico con una doble función epistémica en este trabajo: servir como corpus analítico del material audiovisual y posibilitar el desarrollo de una función metafórica que nos permita develar ciertos temas esenciales para el debate en el ámbito académico y en la cultura popular. campo. De esta forma, la intención será percibir esta película de Horror como una posibilidad de debate sobre los lineamientos raciales y coloniales de una estructura de desigualdades perpetuadas en nuestro país.||O presente artigo tem como proposta central traçar uma leitura da produção nacional As Boas Maneiras (2017) através de uma investigação de estruturas oriundas de um colonialismo que se estende até nosso cenário contemporâneo. Tal interpretação pode ser percebida na obra de forma direta – ao retratar sintomas sociopolíticos e culturais ao longo da narrativa – e indireta – a partir de algumas metáforas e pesquisas em torno de elementos constitutivos de nossa história. Dessa forma, procuraremos investigar tais questões através de duas vertentes: a análise das personagens centrais do filme – sobretudo Clara (Isabél Zuaa) – e um retorno exploratório ao Folclore Brasileiro e à figura do Lobisomem. Em termos metodológicos, utilizaremos esse recorte cinematográfico com uma dupla função epistêmica nesse trabalho: servir como corpus analítico de material audiovisual e possibilitar o desenvolvimento de uma função metafórica que nos permita desvelar certos temas essenciais para debate no âmbito acadêmico e na cultura popular. De uma maneira geral, o intuito será perceber esse filme de Horror como uma possibilidade de debate sobre pautas raciais e coloniais de uma estrutura de desigualdades perpetuada em nosso país.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Garcia, Yuri
Data
13 de janeiro de 2024
Formato
Identificador
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/893 | 10.22475/rebeca.v12n2.893
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2023 Yuri Garcia | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 2 (2023): Rebeca 24 | Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Rebeca 24 | Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 2 (2023): Rebeca 24 | Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 2 (2023): Rebeca 24 | 2316-9230
Assuntos
Good Manners | Racism | Colonialism | Horror | Good Manners | Colonialism | Racism | Horror | Los Buenos Modales | Racismo | Colonialismo | Horror | Cine | Horror | Racismo | Colonialismo | As Boas Maneiras | Racismo | Colonialismo | Horror | Cinema | Horror | Colonialismo | Racismo
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Text | Texto | Artigo avaliado pelos pares | Texto