Descrição
This article explores the artistic event as pedagogical in Visual Education. It lies in the encounter between the Pictorial Turn in education and the pedagogical turn in art. Drawing from Cultural Pedagogy it seeks to cover how and under what conditions an event can be both an educational and artistic event at the same and how are instituted the spaces that promote educational events as aesthetic experiences. In this article it was pointed out conceptual and methodological bases for distinguishing the space of intersection between art and Visual Education and its political and cultural implications: Participant Art, Cultural Pedagogy and their relationships among politics and aesthetics. In this sense it analyzes the crossings of frontiers both in art and education and creates possibilities for an understanding of pedagogy of dissent.Keywords: Visual culture, cultural pedagogy, visual education, pictorial turn, pedagogical turn||Este artigo explora o evento artístico como pedagógico na Educação em Visualidade. Se situa no encontro entre a virada da visualidade na educação e a virada pedagógica na arte. Tendo como base a Pedagogia Cultural procura abranger como e em que condições o evento artístico pode ser ao mesmo tempo um evento pedagógico e de que maneira se instituem os espaços que promovem eventos educacionais como experiências estéticas. Neste artigo apontam-se bases conceituais e metodológicas que permitem distinguir o espaço de interseção entre a arte e a Educação em Visualidade e suas implicações políticas e culturais: Arte Participante, Pedagogia Cultural e as relações entre política e estética. Neste sentido analisa-se o cruzamento de fronteiras tanto na arte como na educação e criam-se possibilidades de entendimento de uma pedagogia de dissenso.Palavras-chave: Cultura visual, pedagogia cultural,educação em visualidade,virada da visualidade, virada pedagógica