Descrição
We discuss the relevance of the use of the concept of masculinity as a category of analysis for cemeterial research, having as compass the emerging aspects of the doctoring investigation done along with the PPGH/UFG, under the supervising of Profª Dra. Maria Elizia Borges. We investigate the male nudity in funerary art from the city of São Paulo, in the period of the First Republic, examining the collections of the Cemetery of Consolação, in São Paulo/ SP. Starting from the inventory of occurring male images, partially or completely nude, we noted that these employ representations that may highlight the sensibilities towards death, or the virility associated with the work world; options not always in consonance with the bourgeois morals and the ideal of masculinity from that time period. The comprehension of different representations of masculinity is necessary for the reading of the various uses of male nude in the funerary collection that we approach.||Discute-se a pertinência do uso do conceito de masculinidade como uma categoria de análise para a pesquisa cemiterial, tendo como horizonte orientador aspectos emergentes da investigação de doutoramento junto ao PPGH/UFG, sob a orientação da Profª Dra. Maria Elizia Borges. Investiga-se a nudez masculina na arte funerária paulista, no período da Primeira República, a partir do acervo do Cemitério da Consolação, em São Paulo/SP. A partir do inventário das ocorrências de imagens masculinas, parcial ou completamente despidas, vimos que estas se utilizam de representações que ora destacam a sensibilidade perante a morte, ora deixam em relevo a virilidade em associação ao mundo do trabalho; opções nem sempre em consonância com a moral burguesa e o ideal de masculinidade do período. A compreensão das diferentes representações de masculinidades faz-se necessária para a leitura dos diversos usos da nudez masculina no acervo artístico funerário em questão.