Descrição
This work looks at a bibliographical research developed with the purpose of identify and analyze, through curriculum theory, the meanings displayed with respect to social class and power relationship at school. Curriculum, social class and power relationship are the axis that will lead the analysis, having as the main theoretical references: Apple (1989, 2003), Sacristán (1999, 2000), Mcneil (2001), Marx & Engels (2006) and Silva (2010). Based on those productions, we try to evidence how social class and power relationship are constituted in traditional and critical curriculum conceptions. The study suggests the necessity of recognizing the curriculum as a territory of struggle, conflicts and contradictions that may, or not, confirm and legitimize a knowledge tending to favor the emancipation of the involved subjects in school processes. The research showed that the critical conception of curriculum favors the emancipation by legitimating the questioning attitude in the addressed actors of knowledge, present in school culture.||O presente trabalho consiste em uma pesquisa bibliográfica desenvolvida com o objetivo de identificar e analisar, por meio das teorias do currículo, os sentidos que este apresenta no que tange à classe social e relações de poder na escola. As categorias currículo, classe social e relações de poder tornaram-se os eixos norteadores de nossas análises, que têm como principais referenciais os seguintes teóricos: Apple (1989, 2003), Sacristán (1999, 2000), McNeil (2001), Marx e Engels (2006) e Silva (2010). Com base nessas produções, procuramos evidenciar como se constituem as relações de classe social e de poder nas concepções curriculares tradicionais e críticas. O estudo aponta a necessidade de reconhecermos o currículo como um território de lutas, conflitos e contradições, que podem confirmar e legitimar, ou não, um conhecimento favorecedor da emancipação dos sujeitos envolvidos nos processos escolares. A pesquisa mostrou que a concepção crítica de currículo favorece a emancipação, por legitimar a atitude da contestação nos destinatários dos saberes presentes na cultura escolar.