Descrição
The aim of this article is to discuss the relationship between the use of the media and the production of social acceleration in Hypermodernity. This debate will be based on two fronts, Marshall Mcluhan's media theory and Hartmut Rosa's questions about social acceleration. Based on these theories, we seek to understand how the use of media affects the hypermodern human's perception of time. It is, therefore, a bibliographical review of concepts and exploratory research on these two fronts of thought, to verify the relationships between the means of communication and acceleration, starting from the hypothesis that the use of these means affects the perception of time in Hypermodernity. This theoretical crossover between Mcluhan's media theory and the concept of acceleration presented by Rosa is justified, as this vision can serve to analyze various social phenomena that stand out in hypermodern society, considering that it brings the issue of time perception closer together, with the issue of transformations caused by the use of the media.||Pretende-se neste artigo, discutir sobre a relação do uso dos meios de comunicação e a produção de uma aceleração social na Hipermodernidade. Esse debate será baseado em duas frentes, a teoria dos meios de Marshall Mcluhan e as questões sobre aceleração social de Hartmut Rosa. Partindo dessas teorias, busca-se entender como o uso dos meios de comunicação afeta a percepção do tempo do humano hipermoderno. Trata-se, então, de fazer uma revisão bibliográfica de conceitos e uma pesquisa exploratória dessas duas frentes de pensamento, para verificar as relações entre os meios de comunicação e a aceleração, partindo-se da hipótese de que o uso desses meios afeta a percepção do tempo na Hipermodernidade. Justifica-se esse cruzamento teórico entre a teoria dos meios de Mcluhan e o conceito de aceleração apresentado por Rosa, pois essa visão pode servir para analisar diversos fenômenos sociais que se destacam na sociedade hipermoderna, tendo em vista que aproxima a questão da percepção do tempo, com a questão das transformações causadas pelo uso dos meios de comunicação.