Descrição
The article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct.||O artigo relata a experiência pedagógica do CinÉtica, atividade de cineclubismo e debate de filmes da disciplina Fundamentos da Ética, do curso de Jornalismo do ICSEZ/UFAM. A experiência foi viabilizada em três anos consecutivos, e na avaliação dos próprios alunos, mas também dos monitores e do coordenador, serviu como um apoio expressivo dos conteúdos e aguçou a gana dos acadêmicos por mais leituras. Buscamos perceber nas obras cinematográficas seus posicionamentos em torno de dilemas éticos e morais, ou seja, nossa atividade se norteava pela investigação de como as narrativas audiovisuais podem ora alimentar a direção moral e intelectual predominante, ou, na perspectiva contra-hegemônica, apresentar material capaz de fazer os espectadores refletirem e questionarem os códigos de conduta hegemônicos.