Descrição
One of the first female photographers, Julia Margaret Cameron (1815-1879) is the author of hundreds of portraits and tableaux vivants. Although influenced by the Pre-Raphaelite movement, famous at her time, her tableaux vivants rend the artist’s own version of the Middle Ages – somewhat different from her contemporaries’: less heroic and more intimate, where women play some of the most important roles. In order to understand her ideas on these subjects, we will analyze here a group of pictures she took in 1874 to illustrate Alfred Tennyson’s poems on Arthurian tales The Idylls of the King (and also five other poems marked by the medieval revival). We will also make use of some comparisons with another set of images illustrating the same work: the 36 engravings made by the French illustrator Gustave Doré between 1867 and 1868.||Pioneira na arte da fotografia, Julia Margaret Cameron (1815-1879) produziu centenas de retratos e tableaux vivants. Estes últimos, embora inseridos no movimento Pré-Rafaelita então em voga na Inglaterra, davam mostra de uma visão da Idade Média um pouco distinta da que seus contemporâneos ajudaram a construir: menos heroica e mais íntima, com grande quantidade e protagonismo de mulheres. A fim de estudar suas ideias a esse respeito, analisaremos neste artigo um conjunto de imagens feitas por ela em 1874 para a obra The Idylls of the King, de Alfred Tennyson, com histórias da corte do rei Artur (além de cinco outros poemas também marcados pelo medievalismo), e faremos comparações com outro conjunto de imagens feitas para aquela mesma obra: as 36 gravuras que o ilustrador francês Gustave Doré publicou entre 1867 e 1868