Descrição
This study deals with images of family conviviality re-presented (presented again) in Argentine fiction cinema as an inference of a post-dictatorial memory. An accurate look at the film Leonera (Pablo Trapero, 2008) allows for identifying contaminations of oppressive politics in the area of private coexistence, as well as for reflection on the deleterious effects derived from a regulatory ordering and controlling system aligned not with warm welcoming but with straight exclusion. The saturation of such system in the domestic sphere results in aborted family relationships, motivating escaping movements: exiles and refuges, transits that in the – promising? – perspective of the future can be redefined in reception and release.||
||Este estudo atenta para imagens de convívios familiares re-apresentados no cinema argentino de ficção como inferência de uma memória pós-ditatorial. Um olhar acurado sobre o filme Leonera (Pablo Trapero, 2008) permite tanto identificar contaminações da política opressora no plano das convivências privadas quanto refletir a respeito dos efeitos deletérios que, derivados de um ordenamento impositivo alinhado não com o acolhimento, mas sim com a exclusão, ali deixam sua marca. A saturação da ordem do público no âmbito doméstico resulta em convívios familiares abortados, motivando movimentos de fuga: exílios e refúgios, trânsitos que na perspectiva – promissora? – do devir podem vir a ser ressignificados em acolhimento e libertação.