-
Metalanguage as argumentative strategy in digitaltexts||Metalinguagem como estratégia argumentativa em textos digitais
- Voltar
Metadados
Descrição
In this work, we aim to analyze metalinguistic resources in digital texts posted by A Capa “newspaper”, a Facebook page which posts multimodal texts, triggering readers’ reflections about daily subjects. Based on Culioli and Normand’s (2005) discussions on language knowledge, we argue that metalanguage is a rational and conscient activity. We assume that it is directly related to identity argument, proposed by Perelman and Olbrechts-Tyteca (2014), since it appears under expressions of definition or classification about language. By analyzing A Capa posts we argue that metalanguage is indeed an important argumentative strategy, which can drive reader to the conclusion intended by the “newspaper without newspaper”.Abstract: In this work, we aim to analyze metalinguistic resources in digital texts posted by A Capa “newspaper”, a Facebook page which posts multimodal texts, triggering readers’ reflections about daily subjects. Based on Culioli and Normand’s (2005) discussions on language knowledge, we argue that metalanguage is a rational and conscient activity. We assume that it is directly related to identity argument, proposed by Perelman and Olbrechts-Tyteca (2014), since it appears under expressions of definition or classification about language. By analyzing A Capa posts we argue that metalanguage is indeed an important argumentative strategy, which can drive reader to the conclusion intended by the “newspaper without newspaper”.||Neste trabalho, o objetivo é analisar o papel de recursos metalinguísticos em textos do “jornal” A Capa, uma página do Facebook caracterizada por textos multimodais, com função de provocar uma reflexão no leitor. Apoiados nas discussões sobre conhecimento linguístico apresentadas por Culioli e Normand (2005), defendemos que a metalinguagem é uma operação racional e consciente sobre a linguagem. Vamos assumir que ela tem relação direta com o argumento de identidade, proposto por Perelman e Olbrechts-Tyteca (2014), já que lança mão de definições ou classificações relativas à linguagem. A partir da análise de exemplares d’A Capa, argumentamos que, ali, a metalinguagem, de fato, se configura como uma estratégia argumentativa importante, capaz de direcionar o leitor para a conclusão desejada pelo “jornal sem jornal”.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Bertucci, Roberlei Alves
Data
30 de dezembro de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2019v15n2p209 | 10.5007/1807-9288.2019v15n2p209
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Roberlei Alves Bertucci
Fonte
Texto Digital; Vol. 15 No. 2 (2019); 209-228 | Texto Digital; Vol. 15 No 2 (2019); 209-228 | Texto Digital; v. 15 n. 2 (2019); 209-228 | 1807-9288
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion