Descrição
Jairo Ferreira (1945-2003), film critic and filmmaker, promoted Brazilian experimental cinema. His criticism is an essential factor for the re-signification of the authors of this cinematographic current. In view of these statements, the question is: how? His writings in Folha de S. Paulo and, mainly, his crítica de invenção in São Paulo Shimbun are analyzed in this article under the concepts of advertising. Through the process of hybridization and the concept of branded content, a new vision is measured and proposed regarding the contributions of film criticism to works and artists reviewed by them. Interviews with critics, allied to the bibliographic research of recent studies, demonstrate that the case concerns the frequency of ideas such as added value, entertainment and sharing in segments of film critical essay.||Jairo Ferreira (1945-2003), crítico de cinema e cineasta, promoveu o cinema experimental brasileiro. Sua crítica é um fator imprescindível para a ressignificação dos autores dessa corrente cinematográfica. Perante estas afirmações, a questão é: como? Seus escritos na Folha de S. Paulo e, principalmente, sua crítica de invenção no São Paulo Shimbun são analisadas neste artigo sob os conceitos da publicidade. Através do processo de hibridização e do conceito de branded content, mede-se e propõe-se uma nova visão acerca das contribuições da crítica cinematográfica para obras e artistas resenhados por elas. Entrevistas com críticos aliadas à pesquisa bibliográfica de estudos recentes, demonstram que o caso diz respeito à frequência de ideias como valor agregado, entretenimento e compartilhamento em segmentos da crítica.