Descrição
Fairy tales are considered a genre from the past, belonging in a specific culture and historical period. Nonetheless, a contemporary writer brought about a very original revival of this narrative form in her works usually considered as “children’s literature”. This author is Marina Colasanti. The purpose of this essay is to analize – even if in a concise manner due to restricted space – how Colasanti updates fairy tales, by conceiving a double movement where her writing approximates and distances itself from some typical traces of this narrative genre. This analysis aims at apprehending how in Marina Colasanti’s works, this literary form, referred to as modern fairy tale, can be read and understood.||O conto de fadas é considerado um gênero do passado, pertencente a um momento histórico e a uma cultura específicos. Entretanto, coube a uma escritora do presente promover um resgate bastante original dessa forma narrativa, trata-se de Marina Colasanti. O objetivo desse trabalho é analisar − ainda que de forma concisa, devido ao espaço − como se processa essa atualização do conto de fadas na obra dessa escritora, engendrada a partir de um duplo movimento em que se processa uma aproximação em relação a determinados traços e um distanciamento em relação a outras marcas típicas e fundamentais desse gênero narrativo. Nossa análise buscará entender como, na obra de Marina Colasanti, pode ser entendida essa forma literária atual chamada conto de fadas moderno.