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Modes of acting in the “stage trilogy”: the actor and the actress in Jogo de Cena, Moscou and As Canções||Modos de actuación en la “trilogía escénica”: el actor y la actriz en Jogo de Cena, Moscou y As Canções ||Modos de atuação na “trilogia do palco”: o ator e a atriz em Jogo de Cena, Moscou e As Canções
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Metadados
Descrição
The article assesses the different forms of performance in the documentary cinema, based on the work of Eduardo Coutinho, particularly the films Jogo de Cena (2007), Moscow (2009) and As Canções (2011). The research analyzes the professional actor in Coutinho's films, drawing a parallel with the participation of non-professional actors, frequent protagonists of his work. Each of these documentaries raises questions that arise from the previous work and, at the same time, point to developments that echo in the following film. Analyzing them together means understanding the discourse that goes beyond each work, delimiting the existence of a trilogy that researcher Fábio Andrade (2013) named “stage trilogy”, a term that we borrow in this article. It is to this final phase of Eduardo Coutinho's cinematography that we will dedicate our analyses. To support such reflections, we will use the Acting Studies methodology, mainly the work of James Naremore (1988) and Jacqueline Nacache (2012) as reference. Therefore, we have reinterpreted these tools to understand the actor's performance towards investigating forms of representation in the field of documentary. ||El artículo se centra en las diferentes formas de actuación presentes en el Cine Documental, teniendo como objeto la obra de Eduardo Coutinho, en particular las películas Jogo de Cena (2007), Moscou (2009) y As Canções (2011). Analizamos la figura del actor profesional en el cine de Coutinho, trazando un paralelo con la participación de actores no profesionales, frecuentes protagonistas de su obra. Cada uno de estos documentales plantea preguntas que surgen del trabajo anterior y, al mismo tiempo, apuntan cuestiones que resuenan en la siguiente película. Analizarlos conjuntamente significa comprender el discurso que va más allá de cada obra, delimitando la existencia de una trilogía que el autor Fábio Andrade denominó “trilogía escénica”, término que tomamos prestado en este artículo. Es a esta fase final de la cinematografía de Eduardo Coutinho a la que dedicaremos los siguientes análisis, con la bibliografía sobre Acting Studies en el cine, tomando como referencia James Naremore y Jacqueline Nacache. Por lo tanto, las herramientas para comprender el juego del actor y la actriz se trasladaron a la investigación de formas de representación en el dominio documental.||O artigo se debruça sobre as diferentes formas de atuação presentes no cinema documentário, tendo como objeto a obra de Eduardo Coutinho, em particular os filmes Jogo de Cena (2007), Moscou (2009) e As Canções (2011). Buscamos analisar a figura do ator profissional nos filmes de Coutinho traçando um paralelo com a participação dos atores não profissionais, protagonistas frequentes de sua obra. Cada um desses documentários carrega questões que se colocam desde a obra pregressa e, ao mesmo tempo, apontam para desdobramentos que ecoam no filme seguinte. Analisá-los em conjunto significa compreender o discurso que vai além de cada obra, delimitando a existência de uma trilogia que o pesquisador Fábio Andrade (2013) batizou de “trilogia do palco”, termo que tomamos de empréstimo neste artigo. É a essa fase final da cinematografia de Eduardo Coutinho que dedicaremos as análises, utilizando o campo dos estudos atorais no cinema, sobretudo James Naremore (1988) e Jacqueline Nacache (2012). Sendo assim, as ferramentas para compreender o jogo do ator e da atriz foram deslocadas para a investigação das formas de representação no domínio do documentário.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Zaidan Granato, Luíza | Guimarães, Pedro
Data
13 de janeiro de 2024
Formato
Identificador
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/988 | 10.22475/rebeca.v12n2.988
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2023 Luíza Zaidan Granato, Pedro Guimarães | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 2 (2023): Rebeca 24 | Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Rebeca 24 | Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 2 (2023): Rebeca 24 | Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 2 (2023): Rebeca 24 | 2316-9230
Assuntos
Acting Studies | Acting in documentaries | Eduardo Coutinho | James Naremore | Acting Studies | Acting in documentaries | Eduardo Coutinho | James Naremore | Acting Studies | Actuación en cine documental | Eduardo Coutinho | James Naremore | Acting Studies | Actuación en cine documental | Eduardo Coutinho | James Naremore | Estudos Atorais | Atuação no documentário | Eduardo Coutinho | James Naremore | Estudos Atorais | Atuação no documentário | Eduardo Coutinho | James Naremore
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Text | Texto | Texto