Descrição
After the first half of this decade, it was possible to see, especially in Rio de Janeiro and São Paulo, a consistent movement of critic revision of Brazilian cinema through the promotion of retrospective exhibitions and the publication of "catalogue-books" which suggest new approaches to the comprehension of several moments and aspects of the cinema made in Brazil. This article intends to analyze the role of the reviews published in those products as the mediators of a new reception to movies and as a space of legitimating and of cultural authority dispute in order to renew modern criticism tradition consolidated analysis and classification parameters, based on notions as "nation" and "authorship". Thus, the construction of new political and aesthetic canons, as well as the defense of popular genre cinema can be observed.||A partir da primeira metade desta década, constatamos, principalmente nas cidades do Rio de Janeiro e de São Paulo, um movimento consistente de revisão crítica do cinema brasileiro através da realização de mostras retrospectivas e da publicação de “livros-catálogos” que propõem novas abordagens para a compreensão de diversos momentos e aspectos do cinema produzido no Brasil. Este artigo procura analisar o papel da crítica veiculada nessas publicações como mediadora de uma nova recepção para os filmes e como espaço de legitimação e disputas por autoridade cultural na renovação dos parâmetros de análise e classificação consolidados pela tradição crítica moderna, baseados em noções como “nação” e “autoria”. Observa-se, assim, a construção de novos cânones estéticos e políticos, assim como a defesa do cinema popular de gênero.