Descrição
This article synthesizes and organizes knowledge arising from the author's experience as a professor in the bachelor’s degree in Dance at the Federal University of Uberlândia, teaching Movement Analysis since 2013 for different groups of students. The class has been offered as a laboratory for body investigation, based on Laban Movement Analysis (LMA). Having this teaching-learning experience as a background, I propose a reflection based in the following questions: how can LMA help in the expansion of creativity in dance? What paths and methods can we use to promote spaces for investigating movement? How can a structured expansion of movement understanding enhance the artistic and pedagogical practices of students and future Dance bachelors?||O artigo sintetiza e organiza saberes advindos da experiência da autora como docente no Curso de Bacharelado em Dança da Universidade Federal de Uberlândia, lecionando a disciplina de Análise do Movimento desde 2013 para diferentes turmas. A disciplina tem sido ofertada como um laboratório de investigação do corpo, com base no Sistema Laban de Análise do Movimento. A partir disso, o texto apresenta uma reflexão que se ancora nas seguintes perguntas: como o Sistema Laban pode auxiliar na ampliação da criatividade na dança? Por quais caminhos podemos passar para promover espaços de investigação do movimento? Como uma expansão estruturada da compreensão do movimento corporal pode incrementar práticas artísticas e pedagógicas de discentes e futuras(os) bacharéis em Dança?