Descrição
The objective of this work is to analyze the Brazilian mule business and how did it connect with the regions of Hispanic America. In that intention, I study the trajectory of one of the largest mule dealers in nineteenth century Southern Brazil, João da Silva Machado. This individual endeavoured several trips to the Gaucho Pampas in Buenos Aires and Montevideo, seeking to buy the best animals to be resold at a fair in São Paulo. Thus, I analyze the relationship of the internal market that stretched from Spanish side to the Brazilian - in the economic space linking these two markets through mule business. For this, I use the Registros de Passagem de Animais do Registro de Curitiba, between the years 1824 and 1829, important point in the ascension of the internal animal market. This registers, that were used as a tolls, brought listed all animals that passed thought that location and their origin. Thus, a great source to apprehend the flow of the animal business in the south and, including, its relation with the Spanish side.||O objetivo deste trabalho é analisar o negócio de muares brasileiro e como este se desenvolveu em ligação com as regiões da América Espanhola. Assim, empreendo o estudo da trajetória de um dos maiores negociantes de muares do sul do Brasil no século XIX, João da Silva Machado. Este indivíduo empreendeu diversas viagens à região sul do Brasil e à Buenos Aires e Montevidéu, buscando comprar os melhores animais para serem revendidos em uma feira em São Paulo. Assim, analiso a relação de dois mercados internos - o espanhol e o brasileiro - no espaço econômico que ligava estes dois mercados através do negócio de muares. Utilizo para tanto os Registros de Passagem de Animais do Registro de Curitiba, entre os anos de 1824 e 1829, importante marca na ascensão do mercado interno de animais. Estes registros, que serviam como um espécie de pedágio, traziam anotados todos os animais passados por essa localidade e sua origem. Portanto, uma ótima fonte para se perceber os fluxos do negócio de animais no sul e, inclusive, sua relação com o mercado espanhol.