-
Multicultural Education in the Hip-Hop Universe||Educação Multicultural no Universo Hip-Hop
- Voltar
Metadados
Descrição
By means of a bibliographical and empirical investigation, mainly analyzing Paulo Freire's epistemological principles of Pedagogy of the oppressed, this study discusses the constitution of Hip-Hop as a social and cultural movement, establishing its relations with the multicultural perspective. The analysis developed in this research revealed that Hip-Hop is today a unique worldwide phenomenon as it involves young people and adults from the peripheries of the entire planet. It is a movement that manifests itself in different places and, in many cases, it is translated as the only alternative to the multiple forms of violence, revealing itself, therefore, also as an educating and socio-cultural resistance process. Hip-Hop is also marked by a profound dialectical character, which manifests itself unfinished and in permanent movement of constitution and reconfiguration in the social scenery.||Por meio de investigação bibliográfica e empírica, tomando principalmente como suporte de análise os princípios epistemológicos da Pedagogia do oprimido, de Paulo Freire, este estudo discute a constituição do Hip-Hop como movimento social e cultural, estabelecendo suas relações com a perspectiva multicultural. As análises desenvolvidas nesta pesquisa revelaram que o Hip-Hop é, hoje, um fenômeno mundial único, à medida que envolve jovens e adultos das periferias de todo o planeta. Trata-se de um movimento que se manifesta em diferentes lugares e, em muitos casos, traduz-se como única alternativa às múltiplas formas de violência, revelando-se, portanto, como um processo também educador e de resistência sociocultural. O Hip-Hop é marcado também por um caráter profundamente dialético, na medida em que manifesta-se inacabado e em permanente movimento de constituição e reconfiguração no cenário social.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Costa dos Santos, Maria Aparecida
Data
24 de agosto de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/8821 | 10.5585/dialogia.N29.8821
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Dialogia
Fonte
Dialogia; Dialogia n. 29; 33-46 | 1983-9294 | 1677-1303
Assuntos
Hip-Hop. Paulo Freire. Periphery. Cultural resistance. Popular art. | Hip-Hop. Paulo Freire. Periferia. Resistência cultural. Arte popular.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion