Descrição
A qualitative, ongoing study aims at observing and analyzing interpersonal and educational relationships between teachers and students, Bolivian immigrants and descendants and among the other students from the elementary school II, 8th and 9th grade, in the classroom and in the common dependencies of a state school in the central region of São Paulo. It is based on the different models of multiculturalism, especially the assimilationist, differential and interactive or intercultural. The method used at this stage was the systematic observational, with field record. The results showed that there is a gap between Bolivian and descendant students and teachers, and with other students, phenomena that only allow integration because they are in a situation of exclusion and without changing social hegemony. The imperceptibility of these students is evident and there is a restricted configuration of strategies for scenario changes.|| Pesquisa de abordagem qualitativa em andamento, objetiva a observação e análise das relações interpessoais e educativas, entre docentes e alunos imigrantes bolivianos e descendentes, e entre os demais alunos do ensino fundamental II, dos 8º e 9º anos, em sala de aula e nas dependências comuns de uma escola estadual da região central de São Paulo. Baseia-se nos diferentes modelos de multiculturalismo, em especial, o assimilacionista, diferencialista e interativo ou intercultural. O método empregado nessa etapa foi o observacional sistemático, com registro de campo. Os resultados mostraram que há um distanciamento entre alunos bolivianos e descendentes e docentes, e com outros alunos, fenômenos que possibilitam, somente, uma integração por estarem em situação de exclusão e sem alteração da hegemonia social. A imperceptibilidade desses alunos é evidente e há uma restrita configuração de estratégias de alterações do cenário.