Descrição
The objective of this work is to present how the musicians of the so-called Brazilian instrumental Popular Music and Jazz of Porto Alegre articulate in the face of the impossibilities of performance in physical events, resulting from the period of social isolation caused by the global pandemic of COVID-19. Through netnography, online field observation, complemented by my research in this music scene, I propose to expose the phenomenon of lives not only as a place for collaborative sound performance, but as a revealer of tensions and reflections on important aspects of the musical field itself.||El propósito de este texto es presentar cómo los músicos de la llamada música popular instrumental brasileña y del Jazz de Porto Alegre se articulan ante las imposibilidades de actuación en eventos físicos, resultado del período de aislamiento social provocado por la pandemia global del COVID-19. A través de la netnografía, la observación de campo online, complementada con mi investigación en esta escena musical, propongo exponer el fenómeno de las lives no solo como un lugar para la interpretación sonora colaborativa, sino como un revelador de tensiones y reflexiones sobre aspectos importantes del propio campo musical. .||O objetivo deste trabalho é apresentar como os músicos da chamada Música popular instrumental brasileira e do Jazz de Porto Alegre se articulam diante das impossibilidades de performance em eventos físicos, decorrentes do período de isolamento social acarretada pela pandemia global de COVID-19. Por meio de netnografia, observação de campo online, complementada por minha pesquisa nessa cena musical, proponho a exposição do fenômeno das lives não somente como local de performance sonora colaborativa, mas como revelador de tensões e reflexões sobre aspectos importantes ao próprio campo de atuação musical.