Descrição
This article studies an excerpt of the songs universe in the city of Rio de Janeiro in the nineteenth and early twentieth centuries. It gives emphasis to the production of two scholars of Brazilian history and culture at the time: the historian Joaquim Norberto de Sousa Silva, and his volume A Cantora Brasileira [The Brazilian Singer], from 1871, and folklorist Mello Moraes Filho, with the new edition of this volume in 1901 named Serenatas e Saraus [Serenades and Soirees]. The diversity of a national songbook is developed between“modinhas” and “lundus” in order to highlight what was considered the national character in the speech of these men of letters to get acquainted with the ideas and pairs of their time. Popular music in the nineteenth century is a place of clashes on national identity and race.||Este artículo toma una instantánea del universo de circulación de la canción en la ciudad de Río de Janeiro durante el siglo XIX y principios del XX. Se enfatiza la producción de dos estudiosos de la historia y la cultura brasileñas de la época: el historiador Joaquim Norberto de Sousa Silva, y su volumen A Cantora Brasileira, de 1871, y el folclorista Mello Moraes Filho, con la reedición de este volumen en 1901, llamándolo Serenatas y Saraus. Entre modinhas y lundus, se construye la diversidad del cancionero para resaltar lo que se consideraba el carácter nacional en el discurso de estos hombres de letras al dialogar con las ideas y pares de su tiempo. La música popular del siglo XIX es un lugar de enfrentamientos sobre la identidad nacional y la cuestión racial.||Este artigo faz um recorte do universo da circulação de canções na cidade do Rio de Janeiro no século XIX e início do XX. É dado destaque à produção de dois estudiosos da história e cultura brasileiras à época: o historiador Joaquim Norberto de Sousa Silva, e seu volume A Cantora Brasileira, de 1871, e o folclorista Mello Moraes Filho, com a reedição deste volume, em 1901, denominando-o Serenatas e Saraus. Entre modinhas e lundus, a diversidade do cancioneiro vai sendo construída de forma a evidenciar o que se considerava o caráter nacional no discurso desses homens de letras ao dialogar com as ideias e pares de sua época. A música popular no século XIX é um local de embates sobre a identidade nacional e a questão racial.