Descrição
The aim of this article is to relate José María Arguedas' research and fiction to Ángel Rama's theoretical discourse. It is intended to verify how Transculturación narrativa en América Latina incorporates the more general approach of the concepts of cultural plasticity and counterpoint presented in Formación de una cultura nacional indoamericana (1975), a compilation of Arguedas' essays organized by the Uruguayan critic. In the second part of the article, the fictional space, the theatricality, the performance and the typology of narrators of Los ríos profundos will be related to the scenes of the Ayacuchan altarpiece. The Andean material culture, in this aspect, constituted another sociocultural repertoire incorporated into Latin American theoretical, anthropological and fictional discourses.||O objetivo deste artigo é relacionar a pesquisa e a ficção de José María Arguedas ao discurso teórico de Ángel Rama. Pretende-se verificar como Transculturación narrativa en América Latina incorpora a abordagem mais geral dos conceitos de plasticidade cultural e de contraponto apresentada em Formación de una cultura nacional indoamericana (1975), recopilação dos ensaios de Arguedas organizada pelo crítico uruguaio. Na segunda parte do artigo, o espaço ficcional, a teatralidade, a performance e a tipologia de narradores de Los ríos profundos serão relacionados às cenas do retábulo ayacuchano. A cultura material andina, nesse aspecto, constituiu mais um repertório sociocultural incorporado aos discursos teóricos, antropológicos e ficcionais latino-americanos.