Descrição
In this article, we will analyze how Minha Senhora de Mim (1971), by Maria Teresa Horta, confronted the dictatorship that was its zeitgeist, starting from the way she used canonical literature and literary traditional to challenge a specific status quo, bringing a new model of relationships between sexes to literature, contrasting with the politics Estado Novo was imposing, that were constitutionally safeguarded, claiming to women the right both to sexual pleasure and to a place in society that was not limited to being adjunctive. The way literary traditional was challenged will get some attention, since it is done through the subversion of the content of medieval cantigas de amigo. In a second part, we will analyze not only the context of the literary work creation, but also the consequent action of PIDE. Finally, we will analyze the role of the political policy as far as the boycott of this book and the literary career of the author are concerned, trying to understand if it was successful, as well as the role this work plays in the Portuguese literary canon.||Iremos neste artigo analisar de que forma Minha Senhora de Mim (1971), de Maria Teresa Horta, atentou o regime ditatorial que foi o seu zeitgeist, partindo da forma como usou a literatura canónica e a tradição literária para desafiar um status quo, trazendo para a literatura portuguesa um novo modelo de relações entre os sexos, contrastante com as políticas impostas pelo Estado Novo, constitucionalmente consagradas, reclamando para as mulheres o direito ao prazer sexual e a um lugar na sociedade que não se limitasse ao de coadjuvante. O desafio à tradição literária merecerá alguma atenção, na medida em que é feito através da subversão do conteúdo das cantigas de amigo medievais. Num segundo ponto, analisaremos não só o contexto da produção da obra literária, mas também a ação consequente da PIDE. Finalmente, iremos analisar o papel da polícia política no boicote desta obra e da carreira literária da autora, tentando entender se foi aqui bem sucedida, assim como o papel que a obra desempenha hoje no cânone literário português.