-
Notes on “Cálice” (2010, 1973, 1978, 2011)||Notas sobre “Cáliz” (2010, 1973, 1978, 2011)||Notas sobre “Cálice” (2010, 1973, 1978, 2011)
- Voltar
Metadados
Descrição
The paper analyses fundamentals aspects of the artistic form and the marketing perform of the song “Cálice” (Gilberto Gil/ Chico Buarque), composed in 1973 and recorded in 1978, of the clip Criolo Doido – Cálice, recorded in 2010, and of the song “Rap de Cálice” (Chico Buarque), recorded in 2011. In the perspective that one takes, the notion of form refers to the analysis of the elements that structure each composition and to the interpretation of the meaning of that structure in the light of Brazil’s historical process. Thus, some musical and poetical techniques of “Cálice”, Criolo Doido – Cálice and “Rap de Cálice”, as well as the relationships between these techniques and some key aspects of the performances of Chico Buarque, Gilberto Gil, Milton Nascimento and Criolo in the market, are studied in the light of Brazilian history in the 1970s and in our days.||El artículo tiene como objetivo discutir la forma artística y el desempeño comercial de la canción “Cálice” (Gilberto Gil / Chico Buarque), en 1973 y 1978, el video Criolo Doido - Cálice, 2010, y la canción “Rap de Cálice” (Chico Buarque), 2011. En la perspectiva que se adopta, la noción de forma se refiere tanto al análisis de los elementos que estructuran una obra en particular, como a la interpretación del significado de dicha estructura a la luz del proceso histórico brasileño. Así, los recursos musicales y poéticos de “Cálice”, Criolo Doido - Cálice y “Rap de Cálice”, así como las relaciones entre estos recursos y algunos aspectos fundamentales de las actuaciones de Chico Buarque, Gilberto Gil, Milton Nascimento y Criolo en el mercado, son interpretado a la luz del proceso histórico brasileño en los años setenta y hoy.||O artigo tem por objetivo discutir a forma artística e a atuação mercadológica da canção “Cálice” (Gilberto Gil/ Chico Buarque), em 1973 e em 1978, do vídeo Criolo Doido – Cálice, de 2010, e da canção “Rap de Cálice” (Chico Buarque), de 2011. Na perspectiva que se adota, a noção de forma se refere tanto à análise dos elementos que estruturam determinada obra quanto à interpretação do sentido de tal estrutura à luz do processo histórico brasileiro. Assim, recursos musicais e poéticos de “Cálice”, Criolo Doido – Cálice e “Rap de Cálice”, bem como as relações entre esses recursos e alguns aspectos fundamentais das atuações de Chico Buarque, Gilberto Gil, Milton Nascimento e Criolo no mercado, são interpretados à luz do processo histórico brasileiro na década de 1970 e na atualidade.
ISSN
2316-7858
Periódico
Abrangência
Brazil; 1973-2011 | Brasil; 1973-2011 | Brasil; 1973-2011
Autor
Garcia, Walter
Data
22 de abril de 2014
Formato
Identificador
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12942 | 10.20396/muspop.v2i2.12942
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Walter Garcia
Fonte
Música Popular em Revista; Vol. 2 No. 2 (2014); 110-150 | Música Popular em Revista; Vol. 2 Núm. 2 (2014); 110-150 | Música Popular em Revista; v. 2 n. 2 (2014); 110-150 | 2316-7858
Assuntos
Chico Buarque | Gilberto Gil | Milton Nascimento | Criolo | Canção popular brasileira | Sociedade brasileira contemporânea | Chico Buarque | Gilberto Gil | Milton Nascimento | Criolo | Canción popular brasileña | Sociedad brasileña contemporánea | Chico Buarque | Gilberto Gil | Milton Nascimento | Criolo | Brazilian popular music | Brazilian contemporary society
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos Pares | Texto | Text | Texto