Descrição
This article aims to analyze the reasons that led to the nucleation of schools located in the rural areas of municipalities located in the Paraíba state brejo, from the points of view of those involved in this action. The methodological approach was organized based on a qualitative analysis. Following the research, it was observed that the argument that the nucleation of schools contributes to the improvement in the organization of teaching was not confirmed. It is highlighted that the closure of schools has collaborated with the departure of residents from the countryside to the city, interfering with the formation of the identity and enabling the uprooting of peasants.||Este artigo teve como objetivo analisar os motivos que levaram à nucleação de escolas localizadas na zona rural de municípios do brejo paraibano a partir dos pontos de vista dos envolvidos nessa ação. O aporte metodológico foi organizado tomando como base a abordagem qualitativa. Após realização da pesquisa, constatou-se que o argumento de que a nucleação das escolas contribui para a melhoria na organização do ensino não se confirmou. Destaca-se que o fechamento das escolas tem colaborado com a saída dos moradores do campo para a cidade, interferindo na formação da identidade e possibilitando o desenraizamento dos sujeitos campesinos.