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O italiano na escola pública: conflitos históricos em Santa Catarina||Italian at Public Schools: Historical Conflicts in the State of Santa Catarina||L’ italiano nella scuola pubblica: conflitti storici nello Stato di Santa Catarina
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Metadados
Descrição
This paper focuses on the teaching of Italian language in public schools in some cities of the state of Santa Catarina in Brazil by framing it into the context of Brazilian linguistic diversity. In the last decades, cities founded by Italian immigrants that arrived in Brazil during the XIX century promulgated laws that assured the inclusion of the Italian language in the curriculum of their public school system, even though the majority of the immigrants spoke Italian dialects. The article, then, besides dealing with the linguistic repertoire of the immigrants, shall also try to analyze the linguistic oppression that those immigrants were subjected to during the Estado Novo period of Brazilian politics, seeking to access the consequences of that oppression for the new generations. The chief aim of the paper is, therefore, to problematize the relationship between linguistic oppression and prejudices still in place regarding the use of Italian dialects, trying to put into question the validity of the teaching of standardized Italian in communities formed mainly by dialectophones.||Il presente articolo affronta il tema della diversità linguística brasiliana e, più specifi camente, dell’insegnamento dell’italiano nelle scuole pubbliche di alcuni comuni dello Stato di Santa Catarina. Negl ultimi decenni, alcune comunità dello Stato, fondate a partire dall’immigrazione italiana della fi ne del XIX secolo, hanno promulgato leggi municipali che hanno incluso l’italiano nelle loro scuole, sebbene gli immigrati italiani fossero, nella maggior parte dei casi, esclusivamente dialettofoni. Oltre ad occuparsi del repertorio linguistico degli immigrati, l’articolo rifl ette sulla repressione linguistica da loro subita all’epoca dell’Estado Novo e delle conseguenze di questa repressione sulle nuove generazioni di discendenti. L’obiettivo dell’articolo è problematizzare la relazione che si stabilisce tra la repressione linguistica e i pregiudizi ancora esistenti in relazione al/ai dialetto/i, discutendo la questione del ruolo dell’insegnamento dell’italiano in queste comunitá.||Este artigo trata da diversidade linguística brasileira e, mais especificamente, do ensino do italiano nas escolas públicas de alguns municípios de Santa Catarina. Nas últimas décadas, algumas comunidades catarinenses, fundadas a partir da imigração italiana do final do século XIX, promulgaram leis municipais que incluíram o italiano em sua rede de ensino, embora os imigrantes italianos fossem, em sua grande maioria, exclusivamente dialetófonos. Além de abordar o repertório linguístico dos imigrantes, o artigo trata da repressão linguística sofrida por eles durante o Estado Novo, bem como das consequências dessa repressão para as novas gerações de descendentes. O objetivo do artigo é problematizar a relação que se estabelece entre a repressão linguística e os preconceitos ainda existentes quanto ao(s) dialeto(s), questionando o lugar do ensino do italiano nessas comunidades.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Torquato, Carolina Pizzolo
Data
21 de abril de 2024
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/italianistica/article/view/141889 | 10.11606/issn.2238-8281.v0i35p15-28
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 Revista de Italianística | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Fonte
Revista de Italianística; n. 35 (2017); 15-28 | 2238-8281 | 1413-2079
Assuntos
Immigration languages | Dialects | Italian | Talian | Language teaching | Lingue d’immigrazione | Dialetto | Italiano | Talian | Insegnamento | Línguas de imigração | Dialeto | Italiano | Talian | Ensino
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion