-
O movimento pela democratização da comunicação no Brasil: 1: Desafios e perspectivas
- Voltar
Metadados
Descrição
Brazilian social movements are currently facing several challenges to obtaining improvements in the agenda of media democratization, which is hindered both by the influence of the media conglomerates in commercial broadcasting and the lack of action by the government. Based on bibliographical research, document analysis and interviews with representatives of organizations that are part of the movement for media democratization, this paper analyses the current state of the sector and its challenges. We then reach the conclusion that society needs a higher degree of mobilization in order to better influence communication policies and thus promote actual changes in the sector.||En la actualidad, el movimiento social brasileño enfrenta dificultades para obtener avances en la agenda de la democratización de la comunicación. Además del poder ejercido por el empresariado de la radiodifusión comercial, otra traba para el sector es la ausencia de acciones del poder público. Basado en una investigación bibliográfica, el análisis de documentos y de entrevistas con representantes de entidades vinculadas a la democratización de los medios, este artículo analiza el panorama reciente del área y sus desafíos. Se concluye que la sociedad necesita de mayor movilización para interferir en las políticas de comunicación y ocasionar transformaciones en el sector.||O movimento social brasileiro enfrenta, na atualidade, dificuldades para obter avanços na agenda da democratização da comunicação. Além do poder exercido pelo empresariado da radiodifusão comercial, também é um entrave para o setor a ausência de ações do poder público. Com base em pesquisa bibliográfica, análise de documentos e entrevistas com representantes de entidades ligadas à democratização da mídia, este artigo analisa o panorama recente da área e seusdesafios. Conclui-se que a sociedade precisa de maior mobilização para interferir nas políticas de comunicação e ocasionar transformações no setor.
ISSN
1518-8728
Periódico
Autor
Demarchi, Carlos Henrique | Kerbauy, Maria Teresa
Data
10 de dezembro de 2019
Formato
Identificador
http://revistaalceu.com.puc-rio.br/index.php/alceu/article/view/34 | 10.46391/ALCEU.v20.ed39.2019.34
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Revista ALCEU | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Revista ALCEU; Vol. 19 No. 39 (2019): 39 Edition; 41-61 | Revista ALCEU; Vol. 19 Núm. 39 (2019): Edição 39; 41-61 | ALCEU; v. 19 n. 39 (2019): Edição 39; 41-61 | 2175-7402 | 10.46391/ALCEU.v20.ed39.2019
Assuntos
Movimento social | Democratização da mídia | Espaço público | Social Movement. Media Democratization. Public Spaces | Social movement | Media democratization | Public spaces | Movimiento social | Democratización de los medios | Espacio público
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion