-
Observations on “the equal” and “the equals”: Phaedo 72e”‘77a: Fédon 72e-77a||Observações sobre “o igual” e “os iguais”:: Fédon 72e-77a
- Voltar
Metadados
Descrição
Though Platonic anamnesis relates two different acts of knowledge ”“ one grasped through sense perception, the other conceived in the mind ”“, from an ontoepistemological point of view, I propose to see them as one single cognitive act, described from different perspectives. Though this intellectual ‘conception’ of knowledge occurs only after “something” has been grasped from sense perceptions (74c, 75a, b, e, 75e”‘76a), what is known (73c, d) through the senses (74d) refers and is compared to entities previously conceived in the mind (75b,76d”‘e). As a theory of cognition and learning, anamnesis consists in the reciprocal remission of these two acts of knowledge: one ‘grasped’ from the perception of something; the other conceived as a cognitive content kept in the soul, subsequently recovered through the experience of sense perceptions (76d”‘e; Men. 82”‘86; Phdr. 249b”‘c). In the given example, such interpretation is possible if what is grasped does not correspond to any predicates attributed to equal or unequal sticks and stones, but to “the very equals” (74b), understood as perceptual images of the equal: “the model they are formed from”, to which they refer. As a cognitive conception and a theory of the acquisition of knowledge, anamnesis consists in the gradual process started “by the use of sense perceptions” through which the soul recovers the knowledge which is its own (75e; Phd. 249b ss.).||Embora a reminiscência platônica relacione dois saberes diferentes ”“ um captado a partir das sensopercepções, outro concebido no pensamento ”“, encarando”‘a de um ponto de vista ontoepistemológico, proponho vꔑlos como um ato cognitivo único, descrito de perspectivas complementares.Apesar de a captação e concepção do saber no pensamento só ocorrer a partir, ou depois, da captação de “algo” a partir das sensopercepções (74c, 75a, b, e, 75e”‘76a), é ao tipo de entidades concebidas no pensamento que o conhecido (73c, d) a partir das sensopercepções (74d) se refere e com ele que se compara (75b, 76d”‘e). Como teoria sobre a cognição e a aprendizagem, a reminiscência consiste nesta recíproca remissão dos saberes: um, captado a partir da percepção de “algo”; o outro, concebido como um conteúdo cognitivo ínsito na alma, subsequentemente recuperado pela experiência das percepções (76d”‘ e; Men. 82”‘86; Phdr. 249b”‘ c). Esta interpretação é possível se, no exemplo apresentado, o que é percebido não forem predicados atribuídos a paus e pedras iguais ou desiguais, mas “os próprios iguais” (74b): imagens do Igual, que “tomam como modelo” e ao qual se referem. Como concepção e teoria sobre a aquisição do saber, iniciada “pelo uso das sensopercepções”, a reminiscência consiste no processo gradual pelo qual a alma recupera o saber que é próprio dela (75e; Phdr. 249b ss.).
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Santos, José Gabriel
Data
29 de abril de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/archai/article/view/8682 | 10.14195/1984-249X_17_5
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
Revista Archai; No. 17 (2016): Revista Archai nº17 (maio, 2016); 119 | Archai Journal; n. 17 (2016): Revista Archai nº17 (maio, 2016); 119 | 1984-249X | 2179-4960 | 10.14195/1984-249X_17
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Dossier | Dossiê