Descrição
The purpose of this paper is to discuss the curricular policy implemented by the State of São Paulo, from the year 2008, considering, however, not only the proposed Curriculum and the definition of the contents, but extends the analysis to the discussion of policy evaluation, bonus by results and emphasis on teaching materials. These instruments together outline the school practice settings and the "way" to be followed in the public school learning process in São Paulo. Thus, the state defines the content to be learned not only the text of the Proposed Curriculum, but in tune with its purpose and ideals: to maintain hegemony through a curriculum that reflects broadly the defense of an education in line with the market.||A proposta deste texto é discutir a política curricular implementada pelo Estado de São Paulo, a partir do ano de 2008, considerando, no entanto, não apenas a proposta Curricular e a definição dos conteúdos, mas, ampliando a análise para a discussão das políticas de avaliação, de bonificação por resultados e a ênfase sobre os materiais didáticos. Esses instrumentos em conjunto delineiam as definições da prática escolar e o “caminho” a ser trilhado no processo de aprendizagem da escola pública em São Paulo. Assim, o Estado define os conteúdos a serem aprendidos não apenas no texto da Proposta Curricular, mas, afinados com sua finalidade e ideário: manter a hegemonia por meio de um currículo que reflete de forma ampla a defesa de uma educação em sintonia com o mercado.