Descrição
This study aims problematize aspects related to the waiver of Physical Education classes in technical courses in Brazil, considering possible reflections in the current days of legislation that made the teaching of Physical Education optional. We can believe that the waiver of Physical Education classes in high school technical courses is linked to legislation that has delegitimized this discipline over the years. This legislation, although it has made this practice a compulsory curricular field, constituted it as optional in some cases and situations, giving way to doubts about its importance for the student's education. This research is a qualitative exploratory study whose instruments are documentary and bibliographic research.||Este estudio busca problematizar aspectos relacionados a la exención de clases de Educación Física en cursos técnicos, teniendo en cuenta posibles consecuencias hoy de una legislación que tornó la enseñanza de la Educación Física optativa. Se considera que la exención de las clases de Educación Física en los cursos técnicos de la enseñanza media estaría vinculada a una legislación que deslegitimó la asignatura a lo largo de los años. Esta legislación, al mismo tiempo que hizo de esta práctica una disciplina curricular obligatoria, la constituyó como optativa en algunos casos y situaciones, dando lugar a dudas sobre su importancia para la formación de los alumnos. Se trata de un estudio cualitativo exploratorio cuyos instrumentos son la investigación documental y bibliográfica.||Este estudo procura problematizar aspectos relacionados à dispensa das aulas de Educação Física em cursos técnicos, levando-se em conta possíveis reflexos nos dias atuais de uma legislação que tornava o ensino da Educação Física facultativo. Considera-se que a dispensa das aulas de Educação Física em cursos técnicos de nível médio estaria atrelada a uma legislação que deslegitimou a disciplina ao longo dos anos. Essa legislação, ao mesmo tempo que tornava essa prática uma disciplina curricular obrigatória, a constituía como facultativa em alguns casos e situações, cedendo lugar a dúvidas sobre sua importância para a formação dos estudantes. Trata-se de um estudo qualitativo exploratórios cujos instrumentos são a pesquisa documental e bibliográfica.