-
Oscar Wilde’s Salome: Veils, mirrors and beheading in the Belle Époque||La Salomé de Oscar Wilde: Velos, espejos y decapitaciones en la Belle Époque||A Salomé de Oscar Wilde: Véus, espelhos e decapitações na Belle Époque
- Voltar
Metadados
Descrição
At the end of the 19th century, people could attend to the biblical theme of Salome and the beheading of John the Baptist, that generated an obsessive proliferation in Western culture. The dissemination of this episode in a secular modernity resonates some topics introduced in European thought, such as desire, sexuality, the crisis of identity and of the self’s supposed unity. Based on Nietzsche’s “power of the false”, this essay explores Oscar Wilde’s Salome and the interplays it establishes between veils/masks and mirrors. It also analyses some passages of the play which emphasize the dangers of direct gaze and of the drives that led modern subjectivities to “lose their heads”.||Al final del siglo XIX, el tema bíblico de Salomé y la decapitación de Juan Bautista resultaron a una obsesión dentro de la cultura Occidental. La difusión de este episodio en una modernidad secular resuena algunos temas introducidos en el pensamiento europeo, como el deseo, la sexualidad, la crisis de identidad y de la supuesta unidad del yo. Basado en el "poder del falso" de Nietzsche, este ensayo explora Salomé de Oscar Wilde y las interacciones que establece entre velos/máscaras y espejos. También analiza algunos pasajes de la obra que enfatizan los peligros de la mirada directa y de los impulsos que llevaron a las subjetividades modernas a "perder la cabeza".||No final do século XIX, assistiu-se, na cultura ocidental, a uma proliferação obsessiva do tema bíblico de Salomé e da decapitação de João Batista, investigada neste artigo ensaístico a partir da peça Salomé (1893), de Oscar Wilde. A disseminação desse episódio na modernidade já laicizada pode ser lida como um dos indícios mais enfáticos da insistência da época em explorar temas pulsantes: o desejo, a sexualidade, a crise da identidade e da suposta coesão do “eu”. Na esteira de Nietzsche, a obra de Wilde realiza um interessante jogo de véus, de máscaras e de espelhos, elevando o falso a sua mais alta potência. Retomando trechos da peça, ressaltaremos os perigos do olhar e das pulsões que levaram a subjetividade moderna a “perder a cabeça”.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Ferraz, Maria Cristina Franco | Carvalho, Louise Ferreira
Data
1 de agosto de 2017
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26065 | 10.15448/1980-3729.2017.3.26065
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
Fonte
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 3 (2017); ID26065 | Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 3 (2017); ID26065 | Revista FAMECOS; v. 24 n. 3 (2017); ID26065 | 1980-3729 | 1415-0549 | 10.15448/1980-3729.2017.3
Assuntos
Mirror | Beheading | Modern culture | Modern culture | Espejo | Decapitación | Cultura moderna | La Salomé de Oscar Wilde | Espelho | decapitação | cultura moderna | A Salomé de Oscar Wilde
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion