Descrição
This text seeks to bring together two Latin American initiatives in the field of Visual Arts, the exhibition (en)clave Masculino, curated by the Chilean Gloria Cortés Aliaga and the book Ficciones Dissidentes en la Tierra de la Misoginia, by the Peruvian Miguel A. López, understanding as initiatives that, from a feminist perspective, criticize the hegemonic discourses of the sex/gender system. Based on a discussion that considers modernity and art from a decolonial perspective, the authors' discourses are analyzed, as well as their initiatives, making it possible to identify from them both the emergence of the feminist perspective and a possibility of thinking about other art histories, as well as the relationship between these new scriptures and curatorial practice.||O presente texto procura aproximar duas iniciativas latino-americanas no campo das artes visuais, a exposição (en)clave Masculino, curada pela chilena Gloria Cortés Aliaga e o livro Ficciones Dissidentes en la Tierra de la Misoginia, do peruano Miguel A. López, entendendo-as como iniciativas que, a partir de uma perspectiva feminista, exercem críticas aos discursos hegemônicos do sistema de sexo/gênero. A partir de uma discussão que pensa a modernidade e a arte em uma perspectiva decolonial, são analisados os discursos dos autores bem como suas iniciativas, sendo possível identificar a partir deles tanto a emergência da perspectiva feminista como uma possibilidade de pensar outras histórias da arte, assim como a relação entre essas novas escritas e a prática curatorial.