-
Owl, werewolf, firefly: Animal trace narrator||Coruja, lobisomem, vaga-lume: o traço animal do narrador
- Voltar
Metadados
Descrição
The route by a network of narrators from different eras finds a trace of animality in the look and in the flâneur writing, since Restif de La Bretonne proposed, in the eighteenth century, the similarity between the reporter/narrator and a night bird. This track permits that one proposes the category of the owl-narrator, which puts into practice an inhuman method of looking at the shadow areas of the cities. Here considered as narratives of the dark, this cartography runs several textualities intertwined by the desire to see what is beneath the everyday life – from Bretonne and Mercier, through Poe, Baudelaire, João do Rio and arriving to Clarice Lispector. Sometimes, the owl narrative disappears to resurge in every city where there is a stubborn wanderer who overcomes the invisibility spot on the human eye. The crowds go ahead inattentively, overshadowed by the proliferation of signs and advertisements, they march to the future without looking back. The owl does not; it retains the time to envision the disappearance of singularities and to foresee what the today story points out as more clandestine. As claims Benjamin (1994, p. 231), “thinking not only includes the movement of ideas, but also their immobilization”. The walk by the early writer-reporters allows us to consider that the owl-flâneur inaugurates not only himself, but also this kind of narrative based on a poetic of looking to the rubble. The physical roaming characterizes it, but does not determine the narrative, as it does not determine the trip, the inner displacement. Mostly, the impulse to see the unknown awakens other obscured powers, reintegrating them to the perception of the urban movements and driving the narrative to walk, to hear, to smell, to feel. In the nightly flight by means of a pivoting look, literature announces the survivals that do not cease to disappear in front of the contemporary life.||O percurso por uma rede de narradores de diferentes épocas encontra um traço de animalidade no olhar e na escritura-flâneur, desde que Restif de la Bretonne propôs, no século XVIII, a associação entre o repórter/narrador e uma ave noturna. Esse rastro orienta a constituição da categoria do narrador-coruja, que coloca em prática um método inumano de olhar as zonas de sombra das cidades. Aqui chamada narrativas do escuro, esta cartografia percorre diversas textualidades interligadas pelo desejo de ver o que está por baixo do cotidiano − de Bretonne e Mercier, passando por Poe, Baudelaire, João do Rio e remetendo a Clarice Lispector. De tempos em tempos, a narrativa coruja desaparece para reaparecer em cada cidade onde haja um andarilho obstinado a ultrapassar a mancha de invisibilidade no olhar humano. As multidões caminham desatentas, ofuscadas pela proliferação de signos e propagandas, marcham para o porvir sem olhar para trás. A coruja não; ela retém o tempo para pressentir os desaparecimentos das singularidades e entrever o que a história do presente diz de mais clandestino, pois como ensina Benjamin (1994b, p. 231), “pensar não inclui apenas o movimento de ideias, mas também sua imobilização”. O passeio pelos primeiros escritores-repórteres permite ensejar que o coruja-flâneur inaugura não apenas a si próprio, mas também esse modo de narrativa calcado em uma poética do olhar para os escombros. A deambulação física o caracteriza, mas não determina a narrativa, assim como não determina a viagem, o deslocamento interior. Antes, a pulsão de ver o desconhecido desperta outras potências obscurecidas, reintegrando-as à percepção dos movimentos urbanos e impulsionando a narrativa a caminhar, ouvir, cheirar, sentir. No voo noturno de olhar pivotante, a literatura anuncia as sobrevivências que não cessam de desaparecer diante do contemporâneo.
ISSN
2175-7917
Periódico
Autor
Loth, Raquel Wandelli
Data
30 de junho de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2016v21n1p11 | 10.5007/2175-7917.2016v21n1p11
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Raquel Wandelli Loth
Fonte
Anuário de Literatura; Vol. 21 No. 1 (2016); 11-31 | Anuário de Literatura; v. 21 n. 1 (2016); 11-31 | 2175-7917 | 1414-5235
Assuntos
Animality | Modernity | Urban cartography | Narrator-owl | Flânerie | Animalidade | Modernidade | Cartografias urbanas | Narrador-coruja | Flânerie
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | 350