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Parasitic discourse in the construction of speculative fiction: fictional operations in Kindred, by Octávia Butler||Discurso parasita na construção da ficção especulativa: operações ficcionais em Kindred, de Octávia Butler
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Metadados
Descrição
In this article, the elements considered in the characterization of Speculative Fiction are reflected in order to capture its specificities, understanding that, since the rising of this terminology, attempts to delimit the meanings have not been sporadic. However, is noticed an unstable field being built, making it difficult to recognize common denominators that can be observed in the literary exercise itself. Regarding, he sought to establish paths from which it is possible to notice recurring operations that are common to what can be called Speculative Fiction. Therefore, the theoretical postulates that underpinned Speculative Fiction developed by Stableford and Langford (1995), Oziewicz (2017) and Meireles (2021) are considered. After that, the notions of “fable” (what is narrated), “fiction” and “parasitic discourse” defined by Foucault (2013a) were used in order to understand what motivates fiction and the way in which this discourse brings into play by acquiring the adjective “speculative” as a determining element. To conclude, the novel Kindred: blood ties, written by the North-American Afrofuturist Octavia Butler (2019), was analyzed, aiming to recognize operations that could characterize her narrative as speculative fiction in the terms reflected.||Neste artigo, reflete-se sobre os elementos considerados na caracterização da Ficção Especulativa de modo a entendermos suas especificidades, compreendendo que, desde o surgimento dessa terminologia, não foram esporádicas as tentativas de delimitar os seus sentidos. Todavia vê-se um campo movediço sendo edificado, dificultando o reconhecimento de denominadores comuns passíveis de serem observados no próprio exercício literário. Em função dessa perspectiva, busca-se estabelecer caminhos a partir dos quais notam-se operações recorrentes que sejam comuns ao que se pode chamar de Ficção Especulativa. Para esse intento, são considerados os postulados teóricos que deram base à Ficção Especulativa desenvolvidos por Stableford e Langford (1995), Oziewicz (2017) e Meireles (2021). Em seguida, utilizam-se as noções de “fábula” (o que é narrado), “ficção” e de “discurso parasita” definidas por Foucault (2013a) de modo a compreender o que motiva a ficção e a forma com que esse discurso coloca em jogo ao adquirir como elemento determinante o adjetivo “especulativa”. Por fim, analisa-se o romance Kindred: laços de Sangue, escrito pela norte-americana afrofuturista Octavia Butler (2019), objetivando reconhecer operações que possam caracterizar sua narrativa como uma ficção especulativa nos termos refletidos.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Lima dos Santos, George | da Silva Gomes, Guilherme Augusto
Data
30 de abril de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Revista Cerrados | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista Cerrados; v. 33 n. 64 (2024): Fabulações e cenas especulativas ; 7-16 | 1982-9701 | 0104-3927 | 10.26512/cerrados.v1i64
Assuntos
Ficção Especulativa | Kindred | Octávia Butler | Ficção | Fábula | Speculative Fiction | Kindred | Octávia Butler | Fiction | Fable
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion