Descrição
The present study aims to explain the social thinking and stereotypes that Cariocas and Baianos have about tourist travels. For that, it was used a Quasi-experimental study that activated different profiles of travelers, veryfing causality from the variable (Act of traveling). The results of the study pointed to an appreciation of the external group (positive stereotype) and a lower appreciation of the group itself (negative stereotype) from the perspective of the respondents of both groups studied, ratifying the idea that Social Representations manage stereotypes explaining a similarity in the structuring of Social Thought. In this sense, it becomes fundamental to point out that this research also aimed at integrating the models of cognition and models of Social Thought, thus providing a greater understanding of psychosocial phenomena, since there is an interconnection of the concepts of these two epistemological fields.||O presente estudo visa elucidar o pensamento social e os estereótipos que cariocas e baianos possuem a respeito de viagens turísticas a partir de um estudo quase-experimental no qual foram ativados diferentes perfis de turistas/viajantes, verificando uma causalidade a partir da variável-critério (ato de viajar). Os resultados do estudo apontaram para uma valorização do grupo externo (estereótipo positivo) e uma menor valorização do próprio grupo (estereótipo negativo) na perspectiva dos respondentes de ambos os grupos estudados, ratificando a ideia de que as Representações Sociais gerenciam os estereótipos, explicando uma semelhança na estruturação do Pensamento Social. Neste sentido, torna-se fundamental salientar que esta pesquisa também teve como objetivo a integração dos modelos de cognição e modelos do pensamento social, proporcionando, assim, uma maior compreensão dos fenômenos psicossociais, uma vez que há uma interligação dos conceitos desses dois campos epistemológicos.