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Perception of pregnant women, health professionals and representatives of higher education in group practice||Percepção de gestantes, profissionais de saúde e representantes do ensino superior na prática em grupo
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Metadados
Descrição
This university extension study aimed to show the perception of pregnant women, a multidisciplinary team, teachers and students about the group practice with pregnant women of the Family Health Strategy of a municipality in the southwest of Goiás, Brazil. 15 professors from the Federal University of Jataí (UFJ) participated, 15 academics, six community health agents, six professionals from the Municipal Health Department, 20 pregnant women, in addition to companions and/or another family member. Educational activities were carried out with active methodologies once a month, lasting 15 months. Snacks, gifts and basic baskets were made available to pregnant women in situation of social and economic vulnerability, in order to motivate them to attend to the group. Therefore, the perception of participants (pregnant women, nurses, teachers and students) about educational activities was the construction of knowledge, of promoting self-care and empowerment of pregnant women. The experience contributed to the advancement of student’s teaching-learning.||Este estudo de extensão universitária teve como objetivo mostrar a percepção de gestantes, equipe multiprofissional, docentes e discentes sobre a prática de grupo com gestantes da Estratégia de Saúde da Família de um município do sudoeste goiano. Participaram 15 professores da Universidade Federal de Jataí (UFJ), 15 acadêmicos, 6 agentes comunitários de saúde, 6 profissionais da Secretaria Municipal de Saúde, 20 gestantes, além de companheiros e/ou outro familiar. Foram realizadas atividades educativas com metodologias ativas uma vez por mês, com duração de 15 meses. Foi disponibilizado lanche e sorteados brindes e cestas básicas às gestantes em situação de vulnerabilidade social e econômica, com intuito de motivá-las a comparecer ao grupo. Portanto, a percepção dos participantes (gestantes, enfermeiros, docentes e discentes) sobre as atividades educativas foi a construção do saber, de promover o autocuidado e empoderamento das gestantes. A experiência contribuiu para o avanço do ensino-aprendizagem dos alunos.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Moreira, Samantha Ferreira da Costa | Ferri, Lucila Pessuti | Pelazza, Bruno Bordin | Mendonca, Guilherme Silva | Paula, Cacia Regia de
Data
30 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/53920 | 10.14393/REE-v19n22020-53920
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Samantha Ferreira da Costa Moreira, Lucila Pessuti Ferri, Bruno Bordin Pelazza, Guilherme Silva Mendonca, Cacia Regia de Paula
Fonte
Revista Em Extensão; v. 19 n. 2 (2020): Em Extensão (ISSN: 1982-7687); 154-166 | 1982-7687 | 1518-6369
Assuntos
Relações Comunidade-Instituição | Educação em saúde | Gestantes | Community-Institutional Relations | Health Education | Pregnant Women
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares