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PIBID as a fertile field for the practice of the graduate in Dance and the formation of his teaching identity||O PIBID como campo fértil para a prática do licenciado em dança e a formação de sua identidade docente
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Metadados
Descrição
This work presents reflections, based on the experiences of the authors, graduates in Dance and former scholarship participants of the Institutional Program for Teaching Initiation (PIBID), integrating Unicamp’s Dance Subproject, in relation to the formation and development of the teaching identity of the future Dance/Art teacher. It is understood here as identity the individual's vision about teaching Dance and their perception of Dance as an area of knowledge, be it in processes of mediation or in the awakening of the sensitive and the creative. In addition, it is intended to discuss the need for the occupation of PIBID Subprojects by undergraduate students, as a way of expanding practical teaching experience and a form to consider research in the teaching field for spaces outside the University. It addresses the insertion of the teacher in training in the school environment with the premise of providing autonomy and confidence in their teaching, stimulating the creation of their own methodologies / tools appropriate to the pedagogical proposals under development. Subject to its thematic particularities, this article includes a dossier that intends to unravel some of the numerous issues related to the need for expansion and continuity of the Teaching Degreein Dance.||Este trabalho apresenta reflexões, a partir das experiências das autoras, licenciadas em Dança e ex-bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), Subprojeto Dança Unicamp, acerca da formação e desenvolvimento da identidade docente do futuro professor de Dança/Arte. Compreende-se aqui identidade como a visão do indivíduo sobre o ensino de Dança e sua percepção da área de conhecimento da Dança nos processos de mediação e no despertar do sensível e da criatividade. Para além, pretende-se discutir sobre a necessidade da ocupação dos Subprojetos PIBID por parte de estudantes de licenciatura, como forma de expansão da experiência prática de ensino e das ponderações a respeito das pesquisas em licenciatura para espaços fora da Universidade. Aborda-se a inserção do professor em formação no meio escolar com a premissa de proporcionar autonomia e confiança em seu fazer docente, estimulando a criação de metodologias/ferramentas próprias para as propostas pedagógicas em desenvolvimento. Resguardadas suas particularidades temáticas, este artigo integra um dossiê que pretende destrinchar algumas entre as inúmeras questões relacionadas à necessidade de expansão e continuidade dos cursos de Licenciatura em Dança.
ISSN
2317-5737
Periódico
Abrangência
Brazil; Contemporary | Brasil; Contemporâneo
Autor
Lambert, Marisa Martins | Costas, Ana Maria Rodriguez | Shimoura, Carine Gusson | Domingues, Mayara Borges Carneiro
Data
31 de outubro de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653789 | 10.20396/conce.v7i0.8653789
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Conceição|Conception
Fonte
Conceição/Conception; v. 7 (2018): Edição Especial: Ensino de dança em tempos de resistência; 110-124 | Conceição/Conception; Vol. 7 (2018): Special edition: Dance teaching in times of resistance; 110-124 | Conceição|Conception; Vol. 7 (2018): Edição Especial: Ensino de dança em tempos de resistência; 110-124 | 2317-5737
Assuntos
Lincenciatura em dança | PIBID | Formação de professores | Identidade docente | Educação básica | Dance teaching graduation degree | PIBID | Teachers formation | Dance teachers identity | Basic educational level
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Text | Texto