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Práticas de leitura acadêmica e semiformação adorniana: interfaces crítico-reflexivas
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Metadados
Descrição
This work aims to comprehend the academic reading practices experienced in initial teacher training courses in light of Adorno’s semi-formation. The study has been developed in the scope of the Graduate Program in Education at the State University of Ceará – PPGE/UECE. It is characterized as a case study in which bibliographic and documental reviews, as well as the application of semi-structured interviews with eight professors who are former supervisors of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID) at the College of Education, Sciences and Arts of the Central Semi-Arid (FECLESC) are utilized as data collection procedures. In order to analyze the data, the theoretical-methodological background composed of Adorno (1995, 2002, 2010), Bourdieu and Passeron (2009), Silva (2009, 2011), Lüdke and André (1986), Bolgdan and Biklen (2006) has been utilized. The results have evidenced obsolete and reductionist semi-formative reading practices, centered in quantification instead of social quality, as well as mere adaptive textual reading, performed for further written production, conceived in a superficial and inarticulate manner with relation to the broader theoretical and social-historical context. The adaptive reading has also evidenced further oral presentation (seminar), not effectively comprehended as a relevant teaching strategy, for the mobilization of thinking operations and knowledge construction. The study reveals the need for promotion of a critical reading training conducted on teacher training courses which enables to provide reflection-action processes of social-historical, political-economic, educational and curricular character.||Este trabalho objetiva compreender as práticas de leitura acadêmica vivenciadas na formação docente inicial à luz da semiformação adorniana. O estudo foi desenvolvido no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará – PPGE/UECE. Trata-se de uma pesquisa qualitativa do tipo estudo de caso, em que são utilizadas, como procedimentos de apreensão de dados, as revisões bibliográfica e documental, assim como a aplicação de entrevistas semiestruturadas com oito professores supervisores egressos do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC). Para a análise dos dados, destacaram-se os referenciais teórico-metodológicos de Adorno (1995, 2002, 2010), Bourdieu e Passeron (2009), Silva (2009, 2011), Lüdke e André (1986), Bogdan e Biklen (2006). Os resultados evidenciaram práticas leitoras semiformativas obsoletas, reducionistas e centradas na quantificação em detrimento da qualidade social, bem como na simples leitura textual adaptativa, realizada para posterior produção escrita, concebida de forma superficial e desarticulada em relação ao contexto teórico e sócio-histórico mais amplo. A leitura adaptativa também evidenciou posterior apresentação oral (seminário), não compreendida efetivamente como relevante estratégia de ensinagem, de mobilização de operações de pensamento e de construção de conhecimentos. O estudo revela a necessidade de promoção de uma formação leitora crítica nos cursos de formação de professores, capaz de possibilitar processos de reflexão-ação de cunho sócio-histórico, cultural, político-econômico, educacional e curricular.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Silva, Daniele Cariolano da | Therrien, Jacques | Cavalcante, Maria Marina Dias | Silva, Tatiana Maria Ribeiro
Data
30 de julho de 2020
Formato
Identificador
https://interin.utp.br/index.php/a/article/view/2215 | 10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2020.Vol15.N40.pp121-138
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Daniele Cariolano da Silva, Jacques Therrien, Maria Marina Dias Cavalcante, Tatiana Maria Ribeiro Silva | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL; v. 15 n. 40 (2020): Educação e Pesquisa: debates contemporâneos; 121-138 | 2175-2613 | 1980-9700 | 10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2020.Vol15.N40
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion