Descrição
ABSTRACT
This article seeks to present reflections on the process of social interaction during a music lesson. For this, a brief review of the literature will be presented both on sociological concepts pertinent to the theme and works in the area of music that deal with this theme. Then, excerpts from the analysis of a private violin lesson will be presented during a doctorate research (NETO, 2018) that sought to understand the social interactions built during a musical instrument class for children. As theoretical foundation, the concepts of Goffman (2010; 2012; 2013) were used. Through the analyzes, it was possible to understand that the behaviors of the individuals act and shape the established interaction, in a constant process of feedback.
KEYWORDS
Musical instrument class; social interactions; Erving Goffman.
||Este artigo busca apresentar reflexões sobre o processo de interação social durante uma aula de música. Para isso, será apresentado uma breve revisão de literatura tanto de conceitos sociológicos pertinentes ao tema quanto trabalhos na área da música que versam sobre esta temática. Em seguida, será apresentado trechos da análise de uma aula particular de violino, efetuados durante uma pesquisa de doutorado ( 2018) que buscou compreender as interações sociais construídas durante uma aula de instrumento musical para crianças. Como fundamentação teórica, utilizou-se os conceitos de Goffman (2010). Por meio das análises, foi possível compreender que os comportamentos dos indivíduos agem e moldam a interação estabelecida, em um processo constante de retroalimentação.