Descrição
From the training processes developed with Early Childhood Education professionals and, also, in the initial training of pedagogues and graduates in theater, the artistic and pedagogical possibilities arising from the use of Drama – teaching method of theater and theatrical creation – were found and it was considered as a possible approach to be appropriated by teaching-learning practices of theatrical language with children. Besides the dialogue with the curricular proposals aimed at children’s education, it was verified, above all, the potential of using the “teacher in role” strategy to promote a mediation between the children's perception of the theater and the possible learning and development objectives to be explored by the process leaders.||A partir de processos formativos desenvolvidos junto a profissionais da Educação Infantil e, também, na formação inicial de pedagogas e licenciados/as em teatro, constatou-se as possibilidades artísticas e pedagógicas advindas da utilização do Drama, método de ensino do teatro e de criação teatral, como abordagem possível de ser apropriada em práticas de ensino-aprendizagem dessa linguagem com crianças. Além do diálogo com as propostas curriculares voltadas a esse segmento de ensino, verificou-se, sobretudo, o potencial do uso da estratégia “professor personagem” para promover uma mediação entre a percepção infantil sobre o teatro e os possíveis objetivos de aprendizagem e desenvolvimento a serem explorados pelos/as condutores/as de processos.