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PROFILE OF THE NEUROPSYCHOMOTOR DEVELOPMENT OF CHILDREN ATTENDING DAYCARE CENTER: Development of children attending daycare center||DESENVOLVIMENTO NEUROPSICOMOTOR E OPORTUNIDADES DOMICILIARES RECEBIDAS POR CRIANÇAS FREQUENTADORAS DE CRECHE: Development of children attending daycare center
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Metadados
Descrição
Objective: To identify the developmental profile of children in the first 24 months attending daycare centers. Method: Cross-sectional study. Nineteen infants attending daycare, of both genders, aged 10 to 24 months, were evaluated. neuropsychomotor development were assessed using the Developmental Surveillance Instrument of the Ministery of Health, contained in the Child Health Handbook (CHH). Stimulation opportunities in the home environment were measured through the Affordances in the Home Environment for Motor Development – Infant Scale (AHEMD-IS) questionnaire, and family economic status was determined using the questionnaire from the Brazilian Association of Research Companies. Results: Sixteen infants were classified with appropriate development, 1 with developmental alert, and 2 with probable developmental delay. Family socioeconomic status showed homogeneity among classes B1 (26.3%), B2 (26.3%), and C1 (26.3%). The majority of parents had completed high school. Regarding home opportunities, most were classified as excellent (n=7) and adequate (n=6). Conclusion: The profile of children attending daycare centers indicates age-appropriate neuropsycomotordevelopment, belonging to socioeconomic classes B1, B2, and C1, and receiving age-appropriate home opportunities.||Objetivo: Identificar o perfil do desenvolvimento de crianças nos primeiros 24 meses que frequentam creches. Método: Estudo transversal. Foram avaliados 19 lactentes frequentadores de creches, de ambos os sexos, nas idades de 10 a 24 meses O desenvolvimento neuropsicomotor foi avaliado pelo Instrumento de Vigilância do Desenvolvimento do Ministério da Saúde contido na Caderneta de Saúde da Criança (CSC), as oportunidades de estimulação no ambiente domiciliar, por meio do questionário Affordances in the Home Environment for Motor Development – Infant Scale (AHEMD-IS) e o nivel econômico familiar pelo questionário da Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Resultados: Dezesseis lactentes foram classificados com o desenvolvimento adequado, 1 com alerta para o desenvolvimento e 2 como provável atraso no desenvolvimento. O nível socioeconômico das famílias apresenta homogeneidade entre as classes B1 (26,3%), B2 (26,3%), e C1 (26,3%). A maior parte dos pasi apresenta ensino médio completo. Em relação as oportunidades domicilares, a maioria foi classificada como excelente (n=7) e adequada (n=6). Conclusão: O perfil das crianças que frequentam creche é apresentar desenvolvimento neuropsicomotor adequado a idade, pertencerem a classe socioeconomica B!, B2 e C1, e receberem oportunidades domiciliares adequadas a idade.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
de Jesus, Lorena Almeida | Sá, Cristina dos Santos Cardoso de
Data
30 de agosto de 2024
Formato
Identificador
//www.revista.ueg.br/index.php/movimenta/article/view/14955 | 10.31668/dkqax940
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Movimenta (ISSN 1984-4298) | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Movimenta (ISSN 1984-4298); v. 17 n. 2 (2024); e20240019 | 1984-4298 | 10.31668/v0yxnp47
Assuntos
Desenvolvimento Infantil; Creches; Fatores de risco; Atraso no Desenvolvimento.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | texto