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Public-private partnerships: Lemann Foundation and the education of principals in the learning management course||Parcerias público-privado: a Fundação Lemann e a formação de diretores no âmbito do curso gestão para a aprendizagem
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Metadados
Descrição
The theme of this research was the public-private relationships and the conception of education/school management found in the “Learning Management” course offered by the Lemann Foundation to principals and pedagogical coordinators working in the public education network. The study main aim was to analyze the “Learning Management” course offered by the Lemann Foundation to principals and pedagogical coordinators working in the public education network to investigate the conception of education/school management found in that education program. Its specific aims included: to understand how the public-private partnerships are developed in education courses in Brazil and their role in the configuration of education and school management processes; to identify the model of school management found in the learning management course based on its objectives, theoretical background, and the action lines planned for the school management teams; and to contribute to enlarge the production in the education policy and management fields. This was a qualitative study involving bibliographic research related to the theme approached and the analysis of documents of the Strategic Management module of the Learning Management course. The bibliographic research was supported by Abrucio (1997), Adrião (2017a; 2017b), Ball(2014; 2007; 2018), Paro, (2012), and Peroni (2009; 2012; 2013) among others. The document analysis was developed by examining videos, files, texts, and the activities proposed in the education course. The research results revealed that the Learning Management course is based on and disseminates marketing and managerial ideas by means of results-based management, resignification of the democratic management conception, and silencing the political sense involved in the schoolwork, in the logic of technification of the schoolwork and liability of the managers and community for the improvement of the school quality.||O artigo apresenta pesquisa que tematizou as relações público-privado e a concepção de gestão educacional/escolar presente no curso “Gestão Para a Aprendizagem”, ofertado pela Fundação Lemann para diretores e coordenadores pedagógicos das redes públicas de ensino. O estudo teve como objetivo geral analisar o curso “Gestão Para a Aprendizagem”, ofertado pela Fundação Lemann para diretores e coordenadores pedagógicos das redes públicas de ensino, com vistas à apreensão da concepção de gestão educacional/escolar presente em tal programa de formação e como objetivos específicos: compreender como se estabelecem as relações público-privado que permeiam programas educacionais no Brasil e o papel destas na configuração dos processos de gestão educacional e escolar; identificar o modelo de gestão escolar presente no curso Gestão Para a Aprendizagem a partir de seus objetivos, dos fundamentos teóricos utilizados e das linhas de ação perspectivadas para a equipe dirigente das escolas e contribuir para a ampliação da produção no campo da política e gestão educacional. O trabalho foi desenvolvido a partir de pesquisa qualitativa envolvendo estudos bibliográficos relacionados à temática abordada e, também, análise documental do módulo Gestão Estratégica do curso Gestão Para a Aprendizagem. Os estudos bibliográficos basearam-se na produção de Abrucio (1997), Adrião (2017a; 2017b), Ball(2014; 2007; 2018), Paro, (2012) Peroni (2009; 2012; 2013) e outros.. A análise documental examinou vídeos, arquivos, textos e atividades propostas no curso de formação. A pesquisa apontou que o curso Gestão Para a Aprendizagem utiliza e dissemina ideais mercadológicos e gerenciais por meio da gestão por resultados, da ressignificação da concepção de gestão democrática e do silenciamento do sentido político que envolve o trabalho escolar, numa lógica de tecnificação do trabalho escolar e responsabilização dos dirigentes e comunidade pela melhoria da qualidade da escola.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
Nacional
Autor
Nadal, Beatriz Gomes | Penteado, Isabela Schmidt
Data
22 de abril de 2024
Formato
Identificador
https://interin.utp.br/index.php/a/article/view/3282 | 10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2024.Vol19.N51.pp7-31
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Beatriz Gomes Nadal, Isabela Schmidt Penteado | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL; v. 19 n. 51 (2024): Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional; 7-31 | 2175-2613 | 1980-9700 | 10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2024.Vol19.N51
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Texto