Descrição
This article aims at discussing issues related to the use of mobile devices, such as smartphones, tablets, and cameras for the recording of live shows, as well as the inconvenience caused by this practice. From questions raised by specialized music criticism, such as the hierarchy between “live” and “mediatic” experiences, I analyze how the performance of contemporary music cannot be understood if we segregate the technological actants, the mediatic processes and the performance of the audience. Thus, it is proposed a problematization of questions about the flat ontology, within the context of Actor-Network Theory, as a theoretical perspective to discuss and think live music in its network dynamics.Keywords: live music, mobile devices, musical consumption.||Este artigo tem como objetivo discutir questões relativas ao uso de dispositivos móveis, como smartphones, tablets e câmeras, para o registro de shows e performances ao vivo, bem como o incômodo causado por sua prática. A partir de questões levantadas pela crítica musical especializada, como a hierarquia entre experiências “ao vivo” e “midiáticas”, analiso como a performance musical contemporânea não pode ser entendida se segregarmos os actantes tecnológicos, os processos midiáticos e as dimensões performáticas do público. Sendo assim, é proposta uma problematização de questões sobre a ontologia plana, dentro do contexto da Teoria do Ator-Rede, como uma perspectiva teórica para se discutir e pensar a música ao vivo em suas dinâmicas de rede.Palavras-chave: música ao vivo, dispositivos móveis, consumo musical.