Descrição
Considering the paradigm of the inclusive education, the regular school should organize itself to welcome and offer objective conditions of learning for all students. With an emphasis on how diversity is represented for children through children’s literature, this report presents the experience with the subject “Pedagogical Programmed Practices: Diversity and Literature - representations of blackness and disability for children” in the formation of first year academic students of Pedagogical Course of São Paulo Federal University, Guarulhos Campus. This study focused on the discipline of theoretical frameworks that deal with the diversity and, more specifically, ethnic-racial and disability in children’s literature. The experience points to the importance of initiatives aimed at developing activities focused on understanding the diversity in the formation of critical thinking in training of teachers.||http://dx.doi.org/10.5902/198464444065 Diante do paradigma da educação inclusiva, a escola regular deve se organizar para acolher e oferecer condições objetivas de aprendizagem para todos os alunos. Com ênfase no como a diversidade é representada para crianças por meio da literatura infantil, este relato apresenta a experiência com a disciplina “Práticas pedagógicas programadas: Diversidade e literatura – representações da negritude e da deficiência para a infância” na formação de alunos do primeiro ano do curso de Pedagogia, da Universidade Federal de São Paulo, campus de Guarulhos. Essa disciplina se centrou no estudo de referenciais teóricos que versam sobre a diversidade e, mais especificamente, relações étnico-raciais e deficiência na literatura infantil. A experiência aponta para a importância de iniciativas voltadas ao desenvolvimento de atividades centradas na compreensão da diversidade para a formação do senso crítico na formação de professores. Palavras-chave: formação de professores, deficiência, relações étnico-raciais.