Descrição
This article presents the main transformations of academic writing and the current dynamics of publication in scientific journals. It reveals some of the most common errors in the writing, submission, and review process, and offers some possible solutions to deal with the writing process, especially the first tools for writing an academic article in Social Sciences. Departing from a bibliographical review and my practice as a professor of academic writing, I offer some alternatives and suggestions to overcome the fear of the "blank page", time administration, and understanding the writing process as a dialogic and collective activity, which requires both the reading as multiple rewriting.||O artigo apresenta as principais transformações da escrita acadêmica e das dinâmicas de publicação nas revistas científicas da atualidade. Revela alguns dos erros mais comuns no processo de redação, submissão e revisão, bem como oferece algumas soluções possíveis para encarar o processo de escrita, especialmente as primeiras ferramentas para a elaboração de um artigo acadêmico em ciências sociais. A partir de revisão bibliográfica e minha prática como professora de escrita acadêmica, ofereço algumas alternativas e sugestões para superar o medo da “folha em branco”, organizar o tempo e entender o processo de escrita como uma atividade dialógica e coletiva, que requer tanto da leitura como de múltiplas reescritas.