Descrição
This paper discusses the relations betweem reading strategies and the critical actions of the pedagogy, directed to the purposes used, in the foreign language teaching, observing the reader formation. For this objective, we use some authors such as: Bordini and Aguiar (1988), Freire (2003), Kuenzer (2002), Kleiman (2004) and Eco (2000), in reading questions, and Fairclough (1992), Wallace (1996, 2003), Meurer (2000), Brahim (2007), Busnardo e Braga (2001), whose contributions, in the universe of the critical pedagogy in the language teaching, have became very important to the teaching-learning of the reading in English Language. This way, we contribute with the discussions related to the foreign language teaching, showing the necessity of a space constitution to the language text thinking, which is so necessary in the process of readers formation, provided with critical capacity in English Language (EL).||O presente artigo discute as relações existentes entre as dinâmicas de leitura e as ações da pedagogia crítica, voltadas para as propostas utilizadas, no ensino de línguas estrangeiras, tendo em vista a formação do leitor. Para esse mister, recorre-se, basicamente, a aportes teóricos de autores como: Bordini & Aguiar (1988), Freire (2003), Kuenzer (2002), Kleiman (2004) e Eco (2000), no âmbito da leitura e Fairclough (1992), Wallace (1996, 2003), Meurer (2000), Brahim (2007), Busnardo e Braga (2001), cujas contribuições, no universo da pedagogia crítica no ensino de línguas, têm se revelado significativas para o ensino-aprendizagem da leitura em língua inglesa. Nesse sentido, contribui-se com as discussões relativas ao ensino de língua estrangeira, ressaltando a necessidade de constituição de um espaço para a reflexão linguístico-textual, tão imprescindível no processo de formação de leitores, dotados de capacidade crítica em LI.