Descrição
We discuss in this paper, different reading matrix of abilities used at large scale reading assessments, and how they incorporate aspects related to digital literacy. We analyze reading skills measured in Brazilian evaluations such as Saeb and Enem, as well as reading skills evaluated in international assessments such as Pisa, which incorporates online reading. In addition, we analyze the reading skills listed by ISTE, which understand the act of reading as part of process that involves research and problem solving. We also analyze the matrix of digital literacy developed by Dias and Novais and that has been taken as reference for many researches. We conclude this text showing that a set of literacy skills must be constructed, evaluated and reformulated by educators in order to meet the specific demands of each school and each school community.||Neste artigo discutimos diferentes matrizes de habilidade de avaliações de leitura em larga escala e como elas incorporam questões relativas ao letramento digital. Analisamos as matrizes de avaliações de leitura no Brasil como o Saeb e o Enem, assim como as habilidades de leitura verificadas em avaliações internacionais como o Pisa, que incorpora a leitura online. Além disso, analisamos as habilidades de leitura elencadas pelo ISTE, que, por sua vez, percebe o ato de leitura como sendo parte de um processo de pesquisa e de solução de problemas. Analisamos também a matriz de letramento digital desenvolvida por Dias e Novais e que tem sido tomada como referência para muitas pesquisas. Finalizamos esse texto mostrando que matrizes de letramento precisam ser construídas, avaliadas e reformuladas sempre pelos educadores, a fim de atender às demandas específicas de cada escola e cada comunidade escolar.