-
Reflections on PROCAMPO – supp ort pr ogram for higher educa tion in licentiate in field educa tion||Reflexões sobre o PROCAMPO – Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo
- Voltar
Metadados
Descrição
The present text is the result of the research carried out in rural education in close articulation with social movements, in a historical and emancipatory perspective, developed in the Post-Doctorate in Education of the Federal Fluminense University (UFF). Our main objective was to understand the Program of Support for Higher Education in Licentiate in Field Education – PROCAMPO, as a specific public policy for education in the countryside, arising from the mobilizations of social movements. The documentary research was developed, predominantly, in bibliographic collections. We use research sources, legislation, ordinances, decrees and theoretical references on education of the field in social movements. We support a sociological perspective of investigation and explanation of the social processes of participation of the peasant subjects, as historical and cultural beings. The results show that PROCAMPO contributes to the political-pedagogical formation of educators in rural schools, respecting the values of solidarity and ethics present in the struggle for land. ||O presente texto é fruto das pesquisas realizadas em educação do campo na estreita articulação com os movimentos sociais, numa perspectiva histórica e emancipadora, desenvolvida no Pós-Doutorado em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Nosso objetivo central foi compreender o Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo – PROCAMPO, enquanto política pública específica de educação do campo, oriunda das mobilizações dos movimentos sociais. A pesquisa documental foi desenvolvida, predominantemente, em acervos bibliográficos. Utilizamos entre as fontes de investigação, legislações, portarias, decretos e referenciais teóricos sobre educação do campo nos movimentos sociais. Apoiamo-nos numa perspectiva sociológica de investigação e explicação dos processos sociais de participação dos sujeitos camponeses, enquanto, seres históricos e culturais. Os resultados mostram que o PROCAMPO contribui para formação político-pedagógica dos educadores nas escolas do campo, respeitando-se os valores da solidariedade e da ética presentes na luta pela terra.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Bicalho, Ramofly
Data
8 de janeiro de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7783 | 10.5585/eccos.n45.7783
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 45: Pensamento decolonial e interculturalidade na América Latina - desafios para a educação; 221-236 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Field Education. School of the Field. Teacher Training. Social Movements. | Educação do Campo. Escola do Campo. Formação Docente. Movimentos Sociais.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion