Descrição
This article analyzes the relationship between families and the Institution of Early Childhood Education and has as a major concern the sharing of care and education duties of babies and children from 0 to 5 years old. We aim to answer the following question: what meanings do families construct about the frequency of their children to those institutions? We adopted the comprehensive analysis approach in order to understand the relationships between families and school aiming to clarify the possibilities of care and education sharing as a role of the Early Childhood Education. Our data come from focal groups with the families. The main category discussed is sharing and its constitutive elements. As results, the research revealed that the sharing of children’s care and education has space-time dimensions which go beyond the school’s times and spaces and is related to the process of building trust, safety and wellbeing among children and adults.||O objeto deste artigo é a relação entre famílias e a instituição de Educação Infantil (IEI) e buscou responder à seguinte pergunta: que significados os familiares constroem sobre a frequência de suas crianças à IEI? O enfoque adotado foi o da análise compreensiva do fenômeno das relações entre famílias e escola, com o propósito de elucidar as possibilidades do compartilhamento do cuidado e educação de bebês e crianças de 0 a 5 anos como função da Educação Infantil. A pesquisa, de caráter qualitativo, abrangeu diferentes instrumentos de construção de dados, dentre os quais a realização de grupos focais com familiares, que constituem as fontes empíricas analisadas neste artigo. A categoria central discutida é o compartilhamento e seus elementos constitutivos. Como resultados, a pesquisa revelou que o compartilhamento do cuidado e educação das crianças apresenta dimensões espaço-temporais que extrapolam os tempos e espaços da escola e se relaciona com processos de construção da confiança, segurança e bem-estar de crianças e adultos.