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Reviews of the past, reconstructions of the present: gender discourses and history in the narratives of Gioconda Belli||Revisões do passado, reconstruções do presente: discurso feminino e história nas obras de Gioconda Belli
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Metadados
Descrição
This study aims to analyze the rereading of history in literature written by women and check how this rereading redefines and complete the past, favoring the identity reconstruction of those feminine historical subjects (CUNHA, 2004). Beginning with the questioning of official histography (BENJAMIN, 1994) and the concepts of historiographic metafiction (HUTCHEON, 1991), the following works are put to test El pergamino de la seducción (2005) and El infinito en la palma de la mano (2008) of the Nicaraguian writer Gioconda Belli. On those works, the author propose retelling, when giving voice to two ex centric characters, a new version of the historical facts on a feminine perspective, reclaiming from the official histography borders the figures of the queen Joana I from Castilha and the first woman, Eve. Through dialogue with the history, the narratives problematize the historical past through literature and contribute to dismantling the conceptual categories of truth, discourse and identity. Also contesting the ways of characters’ representation in the historical past and reaffirming their individuality in a world dominated by male subject. Thus, the created characters go beyond the female stereotypical, known as stressed by a male voice submission and a denial of knowledge and power. In this way, the texts are opened to a transgressive intervention in official history: returning the feminine figures of Joana and Eva to the place that History and society have denied, rebuilding the official historiographical discourse.||O presente trabalho analisa a releitura da História na literatura escrita por mulheres e verifica como essa releitura reordena e completa o passado, favorecendo a reconstrução identitária dos sujeitos históricos femininos (CUNHA, 2004). A partir do questionamento da historiografia oficial (BENJAMIN, 1994) e dos conceitos de metaficção historiográfica (HUTCHEON, 1991), analisam-se as obras El pergamino de la seducción (2005) e El infinito en la palma de la mano (2008) da escritora nicaraguense Gioconda Belli. As narrativas recontam os fatos históricos desde uma perspectiva feminina ao dar voz a duas personagens ex-cêntricas, a rainha Joana I de Castilha e Eva, a primeira mulher. Ao dialogar com a História, as narrativas problematizam o passado histórico e contribuem para desarticular as categorias conceituais de verdade, discurso e identidade. Também contestam as formas de representação das personagens na historiografia e reafirmam a individualidade feminina em um mundo dominado pelo masculino. Assim, as personagens fogem do estereótipo feminino que prima pela submissão à voz masculina e pela negação do conhecimento e do poder. As obras revelam uma intervenção transgressora à história oficial: devolvem às figuras femininas de Joana e Eva o lugar que a História e a sociedade lhes recusaram, reconstruindo o discurso historiográfico oficial.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Santos, Ana Cristina dos
Data
1 de março de 2016
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 ITINERÁRIOS – Revista de Literatura
Fonte
ITINERÁRIOS – Revue de Littérature; n.41, 2015 | ITINERÁRIOS – Revista de Literatura; n.41, 2015 | 0103-815X
Assuntos
Spanish American narrative | Feminine writing | Historiographic metafiction | Identity | Narrativa hispano-americana | Escrita feminina | Metaficção historiográfica | Identidade
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion